Joga i pandemija: Jogom protiv stresa, straha i tjeskobe

joga i pandemija

Trenutna pandemija utječe na naše fizičko i mentalno zdravlje, iako vjerojatno nismo zaraženi: stres i strah zbog mogućnosti zaraze i utjecaj pandemije na ekonomsku situaciju je sveprisutan, te nam nedostaje kretanje i boravak na otvorenim prostorima. U karanteni smo već danima, neki od nas zatvoreni u kućama ili stanovima, nedostaje nam promjena scenarija, možda vam i ukućani već polako idu na živce!

Višak slobodnog vremena koje bismo možda proveli na kavi ili u jurnjavi gradom obavljajući svakodnevne obaveze možemo iskoristiti tako da se posvetimo rješavanju tih problema ili barem umanjivanju njihovih posljedica i posvetiti se sebi.

Lijepa uzrečica kojom sam se ovih dana više puta susrela kaže: ako ne možeš ići van, idi unutra. U sebe. Pozabavite se sobom, otkrijte novi hobi ili se vratite starom kojeg ste možda zapostavili, riješite zaostatke za koje inače teško nalazite vremena. Ugodite si na koji god način vam odgovara, priuštite si kupku od lavande ili nekih drugih umirujućih ulja, spremite fini zdravi obrok koji će poduprjeti vaš imunološki sustav i odagnati proljetni umor, spavajte do mile volje. Stručnjaci sa Harvarda također savjetuju vježbanje joge i prakticiranje meditacije kao sredstvo borbe protiv COVID-19. Mnoštvo tehnika koje ona nudi mogu biti korisna pomoć u nošenju sa stresom, strahom i tjeskobom.

Meditirajte – nije bitno koju tehniku koristite: dostupne su vam stotine meditacija na internetu ili u vidu aplikacija na mobitelu. Vođene ili one koje možete raditi sami. Naići ćete čak i na posebne meditacije koje pomažu kako da se nosimo s pandemijom. Ovdje vam donosim jednu jednostavnu tehniku: dovoljno sjesti uspravnih leđa, a možete čak i leći, zatvorite oči i promtrajte se. Osjetite unutarnji prostor tijela i promatrajte dah. S vremenom će se dah umiriti, a vi i dalje promatrajte sve što primjećujete i osjećate: bilo kakvu fizičku ili mentalnu ugodu ili neugodu, kako cijelo tijelo podupire proces disanja, što se sve pokreće u vašem tijelu dok dišete. Mislima prolazite po tijelu dio po dio – pomoći će vam da taj dio tijela osvjestite i opustite. Također primjetite o čemu razmišljate i da li se misli mijenjaju – možda vaš um više ne skače s jedne misli na drugu ili se kvaliteta misli promijenila u pozitivnije. Ako primjetite da vam je pažnja odlutala, opet se vratite na misli i unutarnji osjećaj. Nema strogih pravila što točno morate raditi i kako se pritom morate osjećati, bitno je jedino da zadržite svjesnost, te da sve što primjetite ujedno i prihvatite, bez bilo kakvih očekivanja, samokritiziranja ili osuđivanja zbog toga što se ne možete koncentrirati ili riješiti nekih misli. Prihvatite što god da osjećate, da ste pod stresom, da ste u strahu. Učiteljica meditacije Tara Brach objašnjava: kada možete prepoznati strah, on gubi dio svoje moći nad vama. Isto vrijedi za bilo koju drugu emociju.

Pranajama (vježbe disanja) – pomoći će vam da se osjećate smirenije I fokusiranije. Dišite sa dužim izdahom jer izdah ima opuštajući učinak na živčani sustav. Izdah i instinktivno koristimo u svakodnevnici, sjetite se samo koliko puta izdahnuli s olakšanjem nakon nekog tjelesnog ili mentalnog napora.

Asane (fizičke vježbe) – blagotvorno djeluju na vaše mišiće, zglobove, krvožilni, živčani, limfatički, imunološki i probvni sustav. Jačaju i balansiraju naš živčani sustav, harmoniziraju i stabiliziraju naš um te poboljšavaju san.

Prakticirajte zahvalnost – Ujutro kada se probudite nabrojite tri stvari zbog kojih ste zahvalni – to mogu biti i sitnice. Nađite nešto pozitivno u ovoj situaciji. Vjerojatno najpozitivnija stvar koja nam se događa u ovo vrijeme je da osjećamo povezanost sa drugima, ovdje smo da pomogmeno jedni drugima da zajedno to prebrodimo.

Piše: Andreja Kudec

Ostavi komentar