Testirali smo Suzuki SX4 S-Cross 1,4 Hybrid: Blagi hibrid čvrstog karaktera!

Mild hibridi ili na hrvatskom blagi hibridi na benzin i struju, rješenje su za smanjenje emisija štetnih plinova i zadovoljavanje oštrih normi Europske Unije. Suzuki je odlučno krenuo mijenjati gamu motora blagim hibridima koji kombiniraju upotrebu elektromotora/generatora čija se baterija puni energijom dobivenom isključivo od motora vozila

Suzuki je potkraj prošle godine predstavio svoj Mild Hybrid sustav koji prema njihovim najavama donosi više snage uz manje štetnih emisija. Zahvaljujući Suzukijevom zastupniku Auto centru Baumgartner d.o.o. iz Čakovca imali smo priliku prvi u Hrvatskoj testirati Suzukijev SX4 S-Cross s novim pogonom i provjeriti koliko su istinite tvrdnje iz Suzukija.

Novi SX4 u našem testu nosi naziv SX4 S-Cross 1,4 Hybrid 48V, pri čemu zadnja dva pojma govore da je riječ o hibridu s 48 voltnim sustavom. Tri komponente čine ovaj sustav generator, litijska baterija i pretvarač s 48 na 12 volti. Ova voltaža od 48 V se koristi jer je iskoristljivija kod rekuperacije baterije i skladištenja energije. Alternator je kod mild hibrida zamijenjen električnom motorom koji radi i kao generator kada motor ga tjera motor ili u ovom slučaju točnije kada se koči motorom.

Novi Boosterjet, a ista kubikaža

Ugrađen je poboljšani 1,4 litarski Boosterjet, četverocilindrični turbobenzinac koji sada dolazi sa 129 konjskih snaga. Novi motor naziva K14D razvija viši okretni moment od prethodnika 232 Nm, u odnosu na 220 Nm kod prijašnjeg K14C. No taj moment razvija u užem području od 2000 do 3000 okretaja, dok je prethodnik maksimalni okretni moment razvijao između 1500 i 3000 okretaja. S druge strane prijašnji je motor razvijao pri 11 KS više, tj. 140 konja pri 5.500 okretaja, dok novi razvija maksimalnih 129 konja pri istom broju okretaja. Posljedica je i ta da je maksimalna brzina novog S-crossa 190 km/h, dok je prijašnji mogao juriti 200 km/h.

Prva pomisao je da ova zamjena motora i nije neko poboljšanje, jer očito je Suzuki smanjivao maksimalnu snagu motora, kako bi smanjio emisiju štetnih plinova, no s druge strane poučeni smo iskustvom da veći okretni moment češće znači više uživancije u vožnji. Ova razlika u snazi i okretnom momentu postignuta je vjerojatno zamjenom turbopunjača što se vidi i na većoj kompresiji (novi K14D ima stupanj kompresije 10,9, dok je prijašnji K14C stupanj kompresije 9,9).

Puno sitnih izmjena, kako bi se uštedjelo na 30 grama CO2 po kilometru. Ali ipak, u vožnji nam se u konačnici novi motor ipak svidio više od prijašnjeg, ali o tome nešto kasnije.

Ili motor ili generator

Ono što čini razliku je prije spomenuti elektromotor/generator/starter koji u ovom slučaju ima jedva 10 KW ili 13 KS, pa ipak čini znatnu razliku pri potrošnji goriva. No ono što je važnije za vožnju je što dodaje i 50 Nm okretnog momenta. Upravo taj dodatni okretni moment ima Boost funkciju koja daje dobar osjećaj vožnje pri ubrzavanju jer je tih 50 Nm kod elektromotora dostupno istog trenutka, čim se stisne papučica gasa. Elektromotor je aktivan od 800 do 5200 o/min kada tehnički može podržavati glavni motor.

Treba napomenuti da se u ovom slučaju snaga elektromotora ne pribraja snazi turbobenzinca jer je elektromotor spojen direktno na radilicu motora. Dakle izlazna snaga iz motora je jedna te ista, bez obzira daje li je elektromotor ili ne. Kad pomaže glavnom motoru, elektromotor je pogonjen baterijom od 8Ah koja se rekuperira pri svakom kočenju motorom. U tom se trenutku elektromotor pretvara u generator koji puni bateriju.

Elektromotor ima još jednu značajnu funkciju. Prilikom praznog hoda benzinskog motora, kad se ne stiska kvačilo i postignuto je nekih 1000 okretaja, elektromotor će držati benzinski motor u praznom hodu, bez ubrizgavanja goriva. Korištenje ove funkcije, tzv. jedrenja uvelike povećava iskoristivost goriva. Kako se motor okreće u praznom hodu, u svakom trenutku je moguće stisnuti gas i opet ubrzati. Funkcija jedrenja bitno smanjuje potrošnju i emisiju štetnih plinova.

Kako ga je voziti?

Iako je u početku postojala skepsa, jer ipak je riječ o slabijem motoru, već nakon prvih nekoliko kilometara uvjerili smo se da je bila nepotrebna. Iako je i dalje bio prisutan neki čudni osjećaj.

Ono što se tijekom vožnje najprije primijeti je ujednačenije i dosljedno ubrzanje motora pri manjim brzinama. Ovih 50 Nm električne pomoći, razmazano je po cijeloj skali okretaja. Pa prije nego turbopunjač počne ozbiljno raditi svoj posao kod nekih 2000 o/min, nedostatak okretnog momenta turbobenzinca nadopunjava elektromotor. To izravnava krivulju ubrzanja te osigurava ujednačeno ubrzavanje. Što je prilično neočekivano pa zbog toga i čudno u prvi mah, jer ipak je riječ o benzincu. Eto to je taj čudan osjećaj kojeg sam spomenuo, no ubrzo je nestao.

No kad se uključi turbo i stisne gas preko 2000 okretaja, a još više tamo blizu 3000 okretaja, novi SX4 se sjeti da je turbobenzinac i dogodi se ponovno pomalo neočekivano ubrzanje i odličan osjećaj vožnje. Da skratim i odgovorim na pitanje iz međunaslova… nakon kratkog privikavanja, odlično ga je voziti. Motor radi izvanredno mirno, bez trzanja, a tako se ponaša i na cesti.

Potrošnja je doista manja. Prema najavama proizvođača novi SX4 S-Cross trebao bi u gradu trošiti 5,2 litra, van grada 4,2 litra i kombinirano 4,6 litara. Naravno naše je iskustvo ponešto drugačije, ali ne bitno. Na otvorenoj cesti od Zagreba do Čakovca trošio je 5 litara pri vožnji „punim plućima“, dok se pri „umirovljeničkoj“ vožnji držao blizu 4,5 litara na 100 kilometara. Na autocesti je pri brzini od 130 km/h u prosjeku trošio 6,8 litara. Kako u gradu potrošnja ovisi prvenstveno o gužvi na kakvu se naletjelo nije baš uputno davati generalne zaključke, no u našem slučaju držao se ispod 5,5 litara potrošnje.

Cijena i oprema

Novi SX4 S-Cross od sada će se prodavati samo s jednim motorom, četverocilindričnim Boosterjetom, turbobenzincem zapremine 1,4 litara u hibrid verziji. Dakle ovoj koju smo opisali. Mi smo testirali verziju s pogonom na prednje kotače, no u ponudi su i 4WD modeli.

Cijena ovisi o opremi koja se uzima uz auto i počinje od Comforta kojem je cijena 141.373 kn do registracije, do opreme Elegance+ i 4WD pogona kojem je cijena 180.373. Našem testnom vozilu s opremom Elegance (GLX) cijena je 162.982 do registracije.

Treba primijetiti da je s istim paketom opreme novi SX4 S-Cross ipak skuplji nekoliko tisuća kuna, no s druge strane sada već od početnog modela serijski dolaze adaptivni tempomat i LED svjetla. Ovo je kod ulaznih modela konkurencije za sada nemoguće naći.

Piše: Tomislav Novak

Foto: Zlatko Vrzan

Ostavi komentar

Povezani članci

Ostanimo povezani

49,208FanoviLajkaj
608SljedbeniciSlijedi
0PretplatniciPretplatiti

NAJNOVIJE