Danas se obilježava blagdan Sveta tri kralja ili blagdan Bogojavljanja. Taj je dan poznat još i pod imenom Poklonstvo mudraca ili Poklonstvo kraljeva.
Nakon blagdana Sveta tri kralja crkva započinje s liturgijskim vremenom kroz godinu. Mi pak obično krećemo u raspremanje božićnih ukrasa, prije svega naše jelke koja je krasila naš dom tijekom najljepših blagdana u godini.
Tri mudraca
Malog Isusa među prvima su došli posjetiti i darivati sveta tri kralja ili sveti magi koji su u kršćanskoj tradiciji kraljevi ili mudraci. Zovu se Baltazar, Melkior i Gašpar.
Vezano za to, u našim je krajevima običaj da u to božićno vrijeme svećenici obilaze obitelji i zazivaju na njih Božji blagoslov. Blagoslov je to kuća ili u narodu poznatiji kao križec. Kao uspomenu daruju im, odnosno lijepe na vrata sobe prepoznatljivu naljepnicu na kojoj se, uz slikoviti simbol ili sliku te godinu blagoslova, nalaze i tri slova: G + M + B. U prijašnjim vremenima, slova su se ispisivala na dovratnik kredom.
Iako je za slova G + M + B uvriježeno tumačenje da označavaju imena triju kraljeva, postoji i tumačenje da su ona zapravo akronim latinske blagoslovne rečenice:
C = Christus
M = mansionem
B = benedicat
Ili u prijevodu: Krist neka blagoslovi (ovaj) dom!
Prema Evanđelju po Mateju, tri kralja došla su s istoka u Jeruzalem da bi se poklonila Isusu.
Smirna, tamjan i zlato
Put do Isusa pokazivala im je betlehemska zvijezda koja je išla ispred njih i zaustavila se iznad štalice. Kraljevi su se došli pokloniti punih ruku darova. Bio je tu tamjan kao dar Bogu, zatim zlato kao kralju i smirna ili mast kao čovjeku. Taj treći dar manje je poznat. Naime, smirna ili mirta potječe iz grčkoga jezika i označava zimzelenu biljku i vrstu smole koja se rabila za mirisanje, kađenje i balzamiranje, kao sredstvo koje iscjeljuje i blaži rane, melem. Mirta stoji na početku i kraju Isusova zemaljskog života, dobio ju je kao poklon uz rođenje, a bila je sastojak pomasti kojom mu je tijelo bilo pomazano prije polaganja u grob.
Po tradiciji, poslije smrti triju kraljeva, njihove su relikvije odnesene u Carigrad nakon što ih je pronašla sv. Jelena Križarica, a odande su kasnije otišle u Milano i napokon u Köln, u najljepšu njemačku katedralu gdje su i danas.
Melkior je zaštitnik putnika i Svjetskog dana mladih, a Baltazar oboljelih od epilepsije.
Na najranijim prikazima mudraci su prikazani u perzijskoj odjeći s hlačama i frigijskim kapama, obično u profilu, kako napreduju jedan za drugim noseći darove ispred sebe. Povremeno od 12. stoljeća, a najčešće na sjeveru Europe od 15. stoljeća, mudraci predstavljaju različite (tada poznate) dijelove svijeta pa je tako, primjerice, Baltazar često prikazivan kao mladi Afrikanac ili Maur, stari je Gašpar prikazivan s orijentalnim karakteristikama, najčešće vidljivima na njegovoj odjeći, dok Melkior predstavlja Europljane.
Za Melkiora se smatra da je bio najstariji mag. Tradicijski ga se naziva kraljem Perzije. Postoji i tumačenje da ime Gašpar znači čovjek iz područja Kaspijskog mora, Melkior kralj svjetla, a Baltazar gospodar čuva kralja. Prikazuju se i tako da je jedan od njih starac, drugi muškarac srednjih godina, a treći mladić, što je, kako se smatra, motiv kojim se htjelo istaknuti da svi ljudi, od djeteta pa do starca, trebaju u Isusu prepoznati svoga Gospodina i Boga.
Tri kralja jahahu s onih sunčanih stran;
tri dara nošahu: mir (mirtu), zlato, tamjan.
Tri kralja dođoše pred grad Jeruzalem,
pitajuć za mjesto gdje se rodi Isus…
Riječi su to crkvene pjesme koja pripada hrvatskoj tradicijskoj kulturi i redovito se pjeva u crkvama za Božić i naravno blagdan Sv. tri kralja.