“Novi početak za „cug-mašinu”

Ljubav prema Međimurju iskazuje se na neočekivane načine. Likovni umjetnik iz Franjo Žeželj Mustak iz Preloga svojedobno je kao društvenu kritiku komunizma nezadovoljan stanjem pruge i vlakova u Međimurju naslikao vlak koji se kreće pomoću magnetne levitacije na pruzi Zagreb – Budimpešta, znajući da je to samo želja  koja  se nikad neće ostvariti. Od tada je prošlo pola stoljeća, a do današnjih dana mnogo se toga nije promijenilo. Domaći ljudi putuju automobilima, vrlo rijetko vlakom.

Vjerovali ili ne, za nekoliko godina vozit ćemo se u Varaždin i Zagreb vlakom na – baterije. Takva obećanja dao je premijer Plenković najprije na klimatskoj konferenciji COP 27 u egipatskom  Sharm el-Sheikhu krajem prošle godine, govoreći o našoj Nacionalnoj zelenoj strategiji. U zagrebačkom Končaru već se izrađuju stanice za baterije i prototipovi modernih niskopodnih vlakova na baterije, takozvani vlakovi BEMV,  baterijski elektromotorni vlakovi, koji bi trebali zamijeniti zastarjelu flotu od 60 motornih vlakova Hrvatskih željeznica. Prva dva vlaka trebala bi kao prototipovi  biti gotova za dvije godine.

Riječ je o vlakovima koje pokreću oveće baterije koje će se puniti na fiksnim pružnim punjačima u Varaždinu, Bjelovaru, Virovitici, Osijeku, Splitu i Puli. Osim baterija, ti će se vlakovi moći kretati i pomoću standardnog pantografa na elektrificiranim prugama.

I tu je poanta.  Izgradnja dvadesetak kilometara  pruge preko takozvane Lepoglavske spojnice i probijanje tunela kroz obronke Ivanščice i Očure te elektrifikacija cijele pruge do Zagreba stajala bi oko 500 milijuna eura i tko zna kad će doći na red, ako uopće dođe. Zbog toga se djelomično rješenje našlo u baterijskim vlakovima barem što se tiče putnika jer su oni sasvim ekološki i prikladni.

Drugim riječima, pruga kroz Međimurje neće biti elektrificirana, voziti ćemo se na baterije i kupovati djeci vlakiće na baterije.  Druga je priča s teretnim vlakovima, tu će rješenje malo pričekati.

Zelene promjene očekuju se i na moru, Jadrolinija je već naručila tri električna solarna broda za prijevoz putnika i vozila dužine 52 metra,  a kapacitet svakog broda je 389 putnika  i teret.  Već se zna da će voziti na linijama Mali Lošinj – Susak, Šibenik – Vodice i Suđurađ – Dubrovnik.

Najmanje se pak zna o novom projektu Dolina vodika Sjeverni Jadran. U suradnji sa Slovenijom i Italijom planira se početna proizvodnja od 5000 tona vodika godišnje.

Ukratko, stižu nam prve laste promjena zelene tranzicije, pa ih zato treba pozdraviti makar ne bili zadovoljni brzinom.

Ostavi komentar

Povezani članci

Ostanimo povezani

49,208FanoviLajkaj
608SljedbeniciSlijedi
0PretplatniciPretplatiti

NAJNOVIJE