Povijesni kalendar: ‘umirovljena’ posljednja parna lokomotiva u Hrvatskoj, a prva je putovala kroz Međimurje!

Danijel Drvenkar prva parna lokomotiva Dunjkovec 1
Parna lokomotiva autora Danijela Drvenkara na Željezničkoj postaji Dunjkovec, Foto: Danijel Drvenkar

Uvođenje parne lokomotive smatra se početkom suvremenog željezničkog prometa. No, željeznički promet se javio znatno ranije, već sredinom 16. stoljeća u Njemačkoj. Ondje se željeznički promet na početku prvenstveno koristio u rudnicima. Tračnice su bile drvene, a vagone su vukli konji.

U 18. stoljeću drvene tračnice su zamijenjene željeznima. Nove tračnice su dobile i novi dizajn, pa su vagoni koji su se po njima vozili imali kotače s utorima. Početkom 19. stoljeća intenzivirao se razvoj dizajna parnih lokomotiva, tzv. parnjača.

Prva javna željeznica na svijetu puštena je u promet 1825. godine u Engleskoj nakon čega je započela ubrzana izgradnja pruga za javni promet.

Prva parnjača u Hrvatskoj prošla je novoizgrađenom prugom između Kotoribe i Macinca 1860. godine. Kao sjećanje na ovaj povijesni događaj, na zidu Željezničke postaje Dunjkovec, osvanula je parna lokomotiva koju je naslikao Danijel Drvenkar, umjetnik iz Orehovice.

Ovim povodom pričali smo s Danijelom koji nam je otkrio nekoliko detalja o svojem djelu i radu.

– Udruga Međimurska gruda iz Dunjkovca me kontaktirala za oslikavanje parne lokomotive na kolodvoru. Radi se o muralu odnosno zidnoj slici koja je oslikana vodenim zidnim bojama, a dio je čak napravljen i auto lakovima! Ukupno sam radio 50 sati 3-D tehnikom. Ovim putem također bih se zahvalio udruzi koja me angažirala, poručio je Danijel.

Proces nastanka murala parne lokomotive u Dunjkovcu vidljiv je, uz njegove ostale radove, na njegovoj stranici Danijel Drvenkar Art.

Prve parne lokomotive proizvodile su se u Austriji, Mađarskoj i Njemačkoj, a od 1937. godine počinje proizvodnja u Slavonskom Brodu u ondašnjoj Prvoj jugoslavenskoj tvornici lokomotiva i mostova (današnji Đuro Đaković Holding).

Parna vuča je korištena u prometu čak stotinu godina, sve do 1960-ih godina kada se u promet počinju uvoditi električna i dizelska vozila. Proizvodile su se lokomotive na suvremenije pogone čime počinje sustavno smanjivanje broja parnih lokomotiva u prometu.

Posljednja parna lokomotiva u Hrvatskoj iz prometa je svečano povučena na današnji dan 1988. godine u Pakracu.

Do povlačenja iz prometa na hrvatskim je prugama ukupno prometovalo 64 serija parnih lokomotiva. Hrvatski željeznički muzej danas posjeduje 36 sačuvanih lokomotiva na parni pogon iz 13 različitih serija. Ukupno njih 15 je izloženo na željezničkim kolodvorima diljem Hrvatske kao spomenici tehničke baštine.

Danijel Drvenkar prva parna lokomotiva Dunjkovec 2
Parna lokomotiva autora Danijela Drvenkara na Željezničkoj postaji Dunjkovec, Foto: Danijel Drvenkar

 

Izvor: Wikipedia

Ostavi komentar