Trash and burn 2021: Izdvojili smo neke najzanimljivije američke aute

Ponovni ulazak u retro svijet omogućio nam je ovog vikenda jedanaesti po redu susret vlasnika i ljubitelja američkih automobila Trash & Burn i rock & roll festival održan u Svetom Martinu na Muri.

Iako je ovaj jedinstven događaj u Hrvatskoj ovog puta bio limitiran na samo 500 posjetitelja i 40 automobila ne mlađih od 1970. godine, privukao je mnogobrojne vlasnike iz Hrvatske, Slovenije, Mađarske, Austrije i Njemačke koji su izložili svoje američke ljepotane. Na livadi izvan kampa svoje su mjesto pronašli i mnogobrojni američki auti koji su mlađi od 1970. godine, pa nisu zadovoljili uvjete za sudjelovanje u službenom dijelu.

Poglede su plijenili Oldsmobile, Buick, Ford, Dodge, Pontiac, Chrysler, Cadillac, Plymouth i mnogi drugi kul automobili koje bi svatko od nas poželio u svojoj garaži. Ono što je karakteristika većinom svih starijih američkih automobila jest njihova dužina. Pojedini primjerci duži su od pet metara te je prava umješnost voziti ih na našim cestama. Osim dužine, tu je i njihova neutaživa žeđ. Poznati su kao veliki potrošači pa ćete tako na 100 kilometara potrošiti oko 21 litru goriva, a ponekad i više od toga.

Uz lijepe automobile idu naravno i lijepe djevojke.  Mnogobrojne pin-up djevojke spremno su pozirale fotografima, a posjetitelji su ih promatrali s velikom znatiželjom. Cijeloj atmosferi na susretu pridonosili su karakteristični američki glazbeni hitovi iz 50-ih i 60-ih godina, a u večernjim satima posjetitelji su uživali u rockabilly koncertima i nastupima DJ-eva. Na štandovima su se mogli kupiti retro suveniri, primjerice stare gramofonske ploče, vintage odjeća i obuća te nakit.

Foto: Mario Golenko

U nastavku vam donosimo naš izbor američkih auta s ovogodišnjeg Trasha:

Mercury Monarch Lucerne II

Posebnu pažnju na ovogodišnjem Trash & Burnu plijenio je Mercury Monarch Lucerne II iz 1953. godine. Lucerne je limuzinska inačica s četvero vrata te je proizvedena u samo 4000 primjeraka u Fordovoj tvornici u Kanadi, odakle je i uvezen u Hrvatsku. U oko odmah upada dvobojna kombinacija karoserije, nježna ružičasta boja zvana Pink Elvis Presley i bijela nijansa bjelokosti. Za pogon je zadužen OHV V8 motor snage 210 kW koja se prenosi putem automatskog mjenjača na stražnje kotače. Dužina auta je 5950 mm, a prema kataloškim podacima troši 21 litar na 100 kilometara. Auto je vlasništvo Ignaca Šardija iz Selnice, inače strastvenog zaljubljenika u oldtimere te vlasnika Muzeja starih prijevoznih sredstava i starinskih predmeta. Prema njegovim saznanjima u Europi postoje tek dva ovakva primjerka. Pravi je raritet među američkim automobilima jer ih je preostalo još samo nekoliko na svijetu.

Plymounth Belvedere GTX

Matija Kvesić iz Rogaške Slatine pohvalio nam se sa svojim Plymounthom Belvedere GTX iz 1967. godine. Ovakav GTX je bio zasnovan na Belvedereu, a razlikovao se od standardnog modela po “blacked out” grilu, prerađenom stražnjem kraju, prednjim poklopcem motora od stakloplastike s opcijskim trkaćim trakama, kromiranom kapom za punjenje goriva i brzinomjerom postavljenim na središnju konzolu.

GTX je pozicioniran kao Gentlemens muscle car. Standard je bio Plymounthov 440 kubičnih inča (7,2 L) V8 motor nazvan Super Commando 440 s 375 KS (280 kW). Ovaj primjerak na slici ima ručni mjenjač što je tada bila prava rijetkost. U ponudi je dodatno bio Chryslerov 426 kubičnih inča (7,0 L) hemi motor kojeg nam je pokazao vlasnik Kvesić. Zvuk tog hemi motora prava je glazba za uši, u što smo se i sami mogli uvjeriti prilikom njegova paljenja!

Oldsmobile Holiday SceniCoupe

Prekrasan Oldsmobile Holiday SceniCoupe plijeni pažnju vanjštinom, kao i interijerom od marokanske vinil tkanine u kombinaciji crveno-bijele boje. Pod haubom se nalazi monstruozni Oldsmobile V8 motor od 6500 kubika koji je još poznat i kao Rocket V8, dok je za prijenos snage zadužen četverostupanjski Jetaway Hydromatic mjenjač. Od opreme možemo istaknuti i ​​servo upravljač te servo kočnice što je s obzirom na godište prava rijetkost, kao i električni sat u kabini automobila. Dizajnom prednjači ogromno stražnje staklo, kao i veoma dug stražnji kraj auta. Bijelo-crvena kombinacija karoserije s kromiranim detaljima daje autu posebnu notu elegancije. Dodatan štih autu daju obojani rubovi guma. Vlasnik auta iz Slovenije dodao je da je ovo jedan od zaista rijetkih primjeraka američkim automobila, ne samo u Europi, već u cijelom svijetu.

Cadillac 62 coupe

U pedesete godine prošlog stoljeća vratio nas je prekrasni nježno, žuti Cadillac 62 coupe koji je već kod dizajniranja pokrenuo kontroverze. U pitanju je bio cjevasti X-okvir bez bočnih šina koji su doveli u pitanje sigurnost putnika i vozača prilikom vožnje, a za koje je Cadillac tvrdio da povećavaju torzijsku čvrstoću bez gubitka iskoristivog prostora. Za pokretanje ovog ljepotana zadužen je V8 motor od 6000 kubičnih centimetara, a snaga se prenosi na stražnje kotače putem automatskog mjenjača s komandama na volanu. Unutrašnjost krasi crno-bijela kombinacija tkanine i kože te djeluje vrlo elegantno. Auto je uvezen iz Beverly Hillsa u Kaliforniji. Vlasnik auta, inače iz Ljubljane, kazao nam je da uz ovaj Cadillac u svojoj kolekciji ima još devet primjeraka Cadillacovih sličnih ljepotana. Wooow, možda sljedeće godine vidimo svih deset primjeraka na jednom mjestu.

Chevrolet Camaro Z28

Crveni Chevrolet Camaro Z28 iz 1984. godine također je bio atrakcija, posebice među mlađom populacijom posjetitelja jer se radi o poželjnom sportskom modelu. Treća generacija Camara puštena je u prodaju u prosincu 1981. godine. Model iz 1982. predstavio je prvi Camaro u obliku hatchback karoserije, kao i opcije poput tvorničkog ubrizgavanja goriva i četverocilindričnog motora. Camaro Z28 bio je proglašen automobilom godine magazina Motor Trend 1982. godine. U ponudi su bili motori 2.5 linijski četvercilindraš, 2.8 kao i 3.1 V6, dok su najjači modeli imali 5.7 litreni V8 motor. Ponudu mjenjača činio je automatik s 3 i 4 brzine, kao i ručni mjenjač s 4 i 5 brzina. Sva 4 mjenjača prenose snagu na stražnje kotače. Vlasnik auta na slici je Slovenac Janko Šegula iz Ljutomera. Na susret američkih automobila došao je u pratnji supruge Nataše i njihovog sina Lana, koji ima tek 4 godine. Trash posjećuju svake godine, te uvijek iznova ostanu oduševljeni automobilima, kao i atmosferom.

Ford Mustang

Ford Mustang proizvodi se od 1964. godine. Mustang je bio Fordov najprodavaniji novi model još od Modela A. Mustang je jedan od najstarijih Fordovih modela koji je još uvijek u proizvodnji, trenutno je u petoj generaciji. Na Trashu u Svetom Martinu na Muri naišli smo na Mustang iz 1967. godine koji je kupljen od prvog vlasnika s 44 milje te je poseban što na sebi još uvijek ima prvu boju. Auto je uvezen iz Kalifornije u Hrvatsku. Prva generacija se proizvodila 9 godina i u tome razdoblju se konstantno nadograđivala, tako je prvi u odnosu na zadnji model prve generacije lakši 510 kilograma i kraći 20 centimetara. Mustang je baziran na tadašnjem Falconu i spadao je u kompaktnu klasu. Kako su noviji modeli bili veći i snažniji, 1971. godine Mustang je ušao u klasu muscle automobila. Mustang se proizvodio kao fastback, kabriolet i kao hardtop. Ovaj primjerak imao je redni 6 cilindarski motor od 3.300 kubika te automatski mjenjač s pogonom na stražnje kotače.

Ford F150 XLT

Benjamin i Dubravko Heđa iz Slakovca predstavili su nam ogroman Ford F 150 XLT iz 1986. godine. Radi se o sedmoj generaciji Fordove F-serije pickupa i srednje teretnih vozila koju je Ford proizvodio od 1980. do 1986. godine. Pokreće ga 5 litreni V8 motor upravljan ručnim mjenjačem s četiri brzine, ili automatskim s tri stupnja i pogonom na sva četiri kotača. Ističe se svojom dužinom od nevjerojatnih 6.7 metara što na našim prostorima predstavlja veliki problem za parking. Vlasnik automobila Dubravko i njegov sin Benjamin strastveni su ljubitelji američki automobila te su obojica članovi Kluba američkih automobila St. George Hills sa sjedištem u Svetom Jurju na Bregu, koji je osnovan prije dvije godine. Klub danas broji oko 40 članova te je jedini takav klub u Hrvatskoj. Članovi se sastaju nekoliko puta mjesečno gdje uz druženje razmjenjuju informacije o budućim projektima, svojim američkim ljepotanima i restauracijama, zgodama i nezgodama koje ih prate.

 

 

Ostavi komentar