Gubitak posla i mobing najčešći su uzroci nesanice kod Međimuraca

Marija Vinković Grabarić
Marija Vinković Grabarić

U današnjem ubrzanom vremenu naš je život svakodnevno ispunjen stresom pa stoga uspostaviti mentalnu i emocionalnu ravnotežu našeg tijela i uma predstavlja veliki izazov. Neprestani stres crpi našu energiju, tijelo nam je u stalnom modusu preživljavanja, a to dovodi i do problema s ciklusom spavanja.

O nesanici i njezinim uzrocima razgovarali smo s poznatom čakovečkom psihijatricom Marijom Vinković Grabarić rodom iz Belice koja iza sebe ima dugih 28 godina iskustva u radu s pacijentima. Doktorica Marija je specijalistica psihijatrije, subspecijalistica psihoterapije, obiteljski psihoterapeut, sudska vještakinja, a odnedavno se bavi i akupunkturom za psihičke poremećaje.

Svoju karijeru započela je u Županijskoj bolnici Čakovec gdje je do 2012. godine radila u primarnoj zdravstvenoj zaštiti na Odjelu psihijatrije. Nakon toga okreće novu stranicu i otvora vlastitu radnju pod nazivom Poliklinika Duša u Čakovcu.

*Što je nesanica i kakve vrste nesanica danas postoje?

– Laički rečeno, ne možemo spavati kad imamo puno problema. Nesanica je povezana sa stresorima. Stručnjaci kažu da postoje prolazne nesanice koje svatko od nas iskusi na sebi. To je najčešće uzbuđenost zbog koje ne možemo spavati prije važnih događaja u našim životima, recimo prije ispita, vjenčanja ili prvog radnog dana na poslu. Postoje i kratkotrajne nesanice. One traju do tri tjedna. Najviše ljudi ima ovakvu vrstu nesanice. Postoje, također, kronične nesanice kod kojih se upliće nekoliko različitih faktora, bilo psihički ili fizički poremećaji.

Najzanimljivije su ove kratkotrajne nesanice. Kod kratkotrajnih nesanica uzrok su stresori. Najčešće su to obiteljski i zdravstveni problemi te problemi na poslu, kao i bilo kakvo suočavanje s vlastitim životom. Doslovno su to nekakvi prolazni problemi koje naposljetku uspijemo riješiti pa onda nestane i nesanica.

S druge strane, kronične nesanice uzrokuju tjelesne bolesti, poput oštećenja glave i mozga te teške degenerativne neurološke bolesti koje utječu na mozak i ubiti ga oštećuju. Recimo, kod starijih ljudi je to najčešće atrofija mozga koja se javlja s povećanjem životne dobi. Ljudi postaju zaboravni, dobiju Parkinsona ili Alzheimera ili multiplu sklerozu. To su primjeri težih bolesti za kroničnu nesanicu.

*Zbog čega Međimurci ne mogu spavati?

– Ne možemo spavati kad nas nešto izbaci iz ritma i kad nije više sve onako kako smo si mi to zamislili. Danas je jako teško i praktički nemoguće da nam život ide po planu, ali s vremenom se čovjek navikne na takve situacije.

Sve ovisi o tome kakav je stresor: je li on blaži, srednji ili jako veliki. Posljednji nam može uzrokovati probleme za cijeli život. Danas imamo sve veći broj ljudi oboljelih od karcinoma pa se ljudi moraju suočavati s teškim životnim dijagnozama. Veliki životni stres uzrokuju upravo bolesti koje su dugotrajne i povećavaju mortalitet.

Gubitak posla još je jedan od najčešćih razloga za nesanicu. Kod mene dođe velik broj ljudi koji su pred otkazom ili su ga već dobili. Posljednjih 15-tak godina veliki je problem i mobing na poslu. To je naša bolest modernog društva. Danas su ljudi postali “zločesti”. Vole i uživaju raditi zlo jedni drugima. Jer ako ti ne mogu pomoći, zlo ću ti sigurno napraviti. A kao da zlo samo po sebi ne dođe.

Naši privatni poslodavci smatraju da moraju psihički pritiskati radnika da radni učinak bude veći, no to je kontra učinak. Svi trebamo imati optimalne uvjete za rad. Ako ne možemo postići normu koja stalno raste, a uz to su plaće nikakve, normalno je da je to onda veliki stres i razočaranje za radnika. Posebice primjerice ako po firmi šeće neka nadređena osoba koja svakog opominje te radnik više ne smije dignuti glavu iznad svog stroja. To je strašno.

* Koliko današnji život utječe na loš san?

– Stalno smo bombardirani s negativnom energijom. U doba kada je moja mama bila mlada, ljudi su se puno češće družili. Bili su pozitivniji i simbiotski povezaniji. Kako nije bilo toliko strojeva, jedan su drugome stalno morali biti na usluzi. I jednostavno nisu imali toliko problema kao što ih danas imaju.

Danas su ljudi razjedinjeni, imaju osjećaj da ne ovise jedni o drugima i da su novci tu i da s njima sve mogu platiti, ali to nije to. Bez obzira na to koliko danas čovjek bio samostalan i individualan, u težim životnim situacijama sigurno je da treba pomoć drugoga čovjeka. Današnje okolnosti života čine 95 posto naše psihopatologije.

Često smo zaokupljeni lošim mislima. Fokusirani smo samo na sebe i na svoje preživljavanje jer nam u glavi sve vrvi od problema. U današnjoj minuti čovjek dobije od 5 do 10 problema. Problemi se jako teško rješavaju jer je život jako kompliciran. Ne preostaje nam energije da je usmjerimo na okolinu. Čovjek može usmjeriti svoju pažnju na okolinu samo onda kada je u stanju bezbrižnosti. Budući da nam ta energija nedostaje, postaje nam normalno, primjerice, da kad padne snijeg ne vidimo da naš susjed nema utabani put te da treba našu pomoć.

*Kokve savjeti dajete svojim pacijentima za bolji san?

Fizička je aktivnost jedan od najvažnijih preduvjeta za dobar san. Kaže se da ljudi koji vježbaju 2-3 puta tjedno po 45 minuta manje pate od nesanice. Bitna je i higijena spavanja. Možda je to važnije i od lijeka, da se točno zna u kojem periodu idemo spavati, da soba u kojoj spavamo nema televizije i računala. Ne preporučuje se da dugo gledamo televizor i računalo pa da odmah skočimo u krevet. Normalno je da nam treba pola sata prije nego što se smirimo i zaspimo. Različiti zvukovi također loše utječu na naš san.  

Ustvari, moramo se sami naučiti izvlačiti iz problema. Savjetujem pacijentima da se okruže pozitivnim ljudima. U slučajevima kada pacijenti imaju više od mjesec dana nesanicu, prepišem hipnotik. U početku ih piju deset dana za redom da se uspostavi normalan ciklus spavanja i budnosti.  S uzimanjem lijekova sami prestaju kada osjete da se stanje popravilo.

Ostavi komentar