14.5 C
Čakovec
Četvrtak, 28 ožujka, 2024

Malo sreće i ništa više

Gotovo se više nitko ne sjeća koliko su glasni bili zeleni kako bi spriječili gradnju LNG terminala za plin u Omišlju na Krku. Razlog straha zelenih aktivista bila je u to vrijeme potencijalna opasnost od zagađivanja, da bi se kasnije ustanovilo da je barem dio njihovih aktivnosti pomagan s istoka, koji nije želio LNG na Krku.

U to vrijeme rijetko je tko shvaćao značaj gradnje LNG terminala, osim inicijatora ideje triju mora, tako predsjednice Hrvatske Kolinde Grabar Kitarović i hrvatske vlade. Danas više nitko ne spori LNG terminal, vlasti su sretne što postoji jer uvelike smanjuje energetske probleme Hrvatske.

U utorak je Europska unija donijela šesti paket sankcija Rusiji zbog napada na Ukrajinu, a konačno je postignut kompromis članica EU oko uvoza nafte iz Rusije. Zauzet je jedinstven stav da su sankcije potrebne, no uvaženo je i realno stanje zemalja koje trenutno ne mogu bez ruske nafte.

Za nas je pak važno priznanje po kojemu LNG terminal kao i naftovod JANAF dobivaju na važnosti, a sjeverni Jadran novu političku, ekonomsku i geostratešku osnovicu i važnost za srednju Europu. Tim činom nova uloga Jadranskog mora ravna je gotovo prijašnjem priznanju Hrvatske, pogotovo kad je riječ o Mađarskoj.

Prvi put u modernoj povijesti Hrvatske sjeverni Jadran priznat je kao važan europski energetski pravac za zemlje srednje Europe.

Malo se ljudi sjeća da se prije dvadesetak godina nešto slično dogodilo u području elektrostrojarstva, nekadašnja propast Enrona, svjetske multinacionalke, omogućila je zamah metalne industrije u Hrvatskoj, a posebno u Međimurju.

Prema izjavi premijera Plenkovića, u planu je proširenje kapaciteta LNG terminala u Omišlju s 2,9 na oko 6 milijardi kubnih metara plina, čime bi LNG na Krku postao regionalni HUB za zemlje srednje Europe, Sloveniju, BIH i druge.

Kad je riječ o nafti, preko JANAF-a se već može uz male preinake transportirati oko 11,4 milijuna tona nafte, a kapacitet se može podignuti na 15,6 milijuna tona, što znači da bi opskrbili naftom i Mađarsku i Slovačku. Kako je poznato, nafta preko JANAF-a stiže i u Srbiju.

Gledano geopolitičkim očima, Hrvatska i sjeverni Jadran dobili su tim činom na važnosti mnogo prije izgradnje moderne pruge i prije nego smo se nadali, a sve zbog jedinstvenog odgovora Europske unije Rusiji.

Željeznička pruga od Rijeke prema Mađarskoj i srednjoj Europi i proširenje luke Rijeka ipak će još pričekati nekoliko godina do svoje pune realizacije. Ukratko, ponekad uz sve drugo treba imati i malo sreće, što su ne tako davno znali i Zrinski.

Ostavi komentar

Povezani članci

Ostanimo povezani

43,705FanoviLajkaj
608SljedbeniciSlijedi
0PretplatniciPretplatiti

NAJNOVIJE