Povijesni kalendar: Najveća zrakoplovna nesreća u hrvatskoj povijesti

avionska nesreća 1976.
Zračni koridori iznad Hrvatske 1976. i prikaz rute leta BA 476 (crveno) i JP 550 (zeleno), olupina na mjestu pada jednog od dvaju zrakoplova

Najgora zrakoplovna nesreća u Hrvatskoj, ujedno jedan od najsmrtonosnijih sudara zrakoplova u zraku na svijetu do tada, dogodila se na današnji dan, 10. rujna 1976. godine.

U nesreći koja se dogodila iznad grada Vrbovca, sjeveroistočno od Zagreba, poginuli su svi putnici i članovi posade, ukupno njih 176.

Zrakoplov Hawker Siddeley Trident (Let 476 British Airwaysa) na putu iz Londona prema Instanbulu sudario se s zrakoplovom Douglas DC-9 (Let 550 Inex-Adria Avioprometa) koji je bio na putu iz Splita prema Kölnu.

Kapetani oba zrakoplova imali su preko 10.000 sati letenja te se radilo o rutinskim letovima sve do približavanja Zagrebu.

Područje zagrebačke kontrole zračnog prometa je bilo, sredinom 1970-ih, jedno od najprometnijih u Europi jer je Zagreb bio točka javljanja nekoliko zračnih ruta između sjeverne i jugoistočne Europe, Bliskog istoka, a i dalje.

Ujutro 10. rujna predsjednik Tito i državno rukovodstvo putovalo je zrakoplovom, pa su zračni koridori bili djelomično zatvoreni zbog njihove sigurnosti.

Nakon otvaranja koridora, nastala je “gužva”, a oba zrakoplova su kasnila u polijetanju.

Pogrešna procjena vremena i visine leta te pogreške u proceduri kontrolora zračnog prometa uzrokovale su nesreću.

Iako se čini nemoguće da se zrakoplovi sudare, pri brzinu od otprilike 250 metara u sekundi, oba zrakoplova su se našla u isto vrijeme, 10:14:41 sati, na istome mjestu, pri čemu je došlo do sudara.

Ekipe za spašavanje ubrzo su stigle do mjesta nesreće, no na licu mjesta poginulo je 176 putnika i članova posade.

Do podneva istoga dana, svi kontrolori leta bili su privedeni na ispitivanje.

Svi su optuženi kao “osobe koje ugrožavaju željeznički, pomorski ili zračni promet te ugrožavaju živote ljudi i imovinu.”

Zagrebački kontrolor Gradimir Tasić jedini je proglašen krivim te je osuđen na 7 godina zatvorske kazne.

Kontrolori zračnog prometa potpisali su peticiju, pa je odlučeno da je Tasić upotrjebljen kao žrtveni jarac, nakon čega je pušten. Odslužio je gotovo 2 godine i 3 mjeseca zatvorske kazne.

avionska nesreća 1976. 2
Gornja fotografija prikazuje zrakoplov sličan onome koji je sudjelovao u nesreći, dok fotografija ispod prikazuje identičan zrakoplov koji je sudjelovao u nesreći. Foto(1): By Eduard Marmet – http://www.airliners.net/photo/Inex-Adria-Aviopromet/McDonnell-Douglas-DC-9-33RC/0102974/L/, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16566931, Foto(2): By Michel Gilliand – Gallery page http://www.airliners.net/photo/British-Airways/Hawker-Siddeley-HS-121/0575835/LPhoto http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/5/3/8/0575835.jpg, GFDL 1.2, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27063791

Izvor: Wikipedia, Wikipedia

Ostavi komentar