U Međimurski info centar potrošača potrošači se sve češće obraćaju s pitanjem o propisima vezanim za informacije o proizvodu.
Ako je vjerovati anketama preko 20% potrošača ide u shopping s povećalom. Starija populacija se izjašnjava da su deklaracije nečitljive i nejasne. Mlađa populacija potrošača je nešto zadovoljnija, posebno kategorija koja zna strane jezike.
Potrošačka praksa pokazuje da nije zanemarljiv broj slučajeva da se na istom proizvodu, ali u različitim trgovačkim lancima, nalaze isti proizvodi s različitim deklaracijama, posebno kod proizvoda iz Kine i dalekog Istoka, jer i dobrim prevoditeljima u Hrvatskoj to su ipak strani jezici. To je poseban problem kod hrane za potrošače koji pate od alergija, jer nikada nisu sigurni je li deklaracija potpuna i dobro prevedena, a istinitost deklaracije utvrđuju alergijskom reakcijom.
Proizvodi koji se na području Republike Hrvatske nude potrošačima moraju na ambalaži, privjesnici, naljepnici ili na samom proizvodu sadržavati najmanje osnovna obilježja proizvoda u mjeri koja je potrebna da bi potrošač donio odluku o kupnji kao što su naziv proizvoda, tip i model proizvoda, naziv pod kojim se proizvod prodaje, sastav proizvoda, svojstva i tehnička obilježja proizvoda, te osim navedenog mora sadržavati naziv i sjedište proizvođača ili uvoznika koji ima sjedište na području Europske unije.
Navedene odredbe trgovci uglavnom poštuju jer Zakon o zaštiti potrošača propisuje da će se novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 100.000 kuna kaznit za prekršaj trgovac ako ne označi proizvode sukladno zakonu.
Međutim problem je čitljivosti privjesnice (deklaracije), naime europski zakoni o zaštiti potrošača su prema odluci EU definirali veličinu slova kojom se piše deklaracija na način da slova moraju biti računalnog fonta arial od najmanje 11.
U Hrvatskoj još nije definirana veličina slova, već samo napominju kako deklaracije moraju biti »čitke i vidljive«, iako je Sabor donio Zakon o izmjenama i dopunama zakona o zaštiti potrošača u veljači prošle godine. Tako je propuštena prilika da se definira što je to “čitko i vidljivo” za prosječnog potrošača.
Ako kažemo da je odijelo ogledalo čovjeka, tada je deklaracija ogledalo proizvoda. Pravilno napisana deklaracija koja sadrži sve potrebne podatke o proizvodu dat će potrošaču informaciju i pomoći pri odabiru proizvoda.
Deklaracija prodaje proizvod! U Međimurskom info centru potrošača savjetujemo potrošačima da ne kupuju proizvode koji nemaju deklaracije na hrvatskom jeziku ili su nečitke.