INTERVJU: Srednjoškolac Marko Damjanović iz Nedelišća svjetski prvak u zrakoplovnom modelarstvu!

Marko Damjanović
- Postati svjetski prvak sjajan je osjećaj, skromno, ali i ponosno kaže Marko

Reprezentativac Hrvatskog zrakoplovnog saveza Marko Damjanović osvojio je zlatnu medalju na Svjetskom prvenstvu u F3K kategoriji zrakoplovnog modelarstva održanom u Mađarskoj u konkurenciji između 25 natjecatelja iz cijelog svijeta

Zrakoplovno modelarstvo sve je rašireniji hobi. Privlači različite dobne skupine i profile ljudi, a našeg sugovornika Marka Damjanovića, odnedavno i  svjetskog juniorskog prvaka u F3K kategoriji zrakoplovnog modelarstva taj je hobi zainteresirao još u osnovnoj školi Nedelišće. Upisom u Tehničku školu Čakovec, smjer elektrotehnika, njegov je hobi prerastao u natjecateljsku kategoriju koju slikovito opisuje: 

– Riječ je o bezmotornim letjelicama odnosno modelu jedrilice kojim se upravlja preko radiostanice. Daljinski se šalju signali i upravlja letjelicom koja leti na 50 do 100 metara. Najviša visina koju sam dosad postigao je 68 metara što je jako visoko. Moj model je Stream NXT, raspon krila je 150 cm, težine 200 g. Izbačaj koji traje par sekundi se radi rukom i za njega je potrebna fizička snaga i eksplozivnost. Slično je bacanju atletskog diska. Cilj je poletjeti i nakon što se postigne visina jedrenja u zadanom polju zvesti određene zadatke te sletjeti u radnom vremenu od 10 minuta za što se ostvaruju bodovi. Istovremeno se natječe nekoliko pilota. Za natjecanje trebaju klupske dozvole za upravljanje modelima.

Marko Damjanović

Ostvario maksimalan broj bodova

Počeli su stizati vrhunski rezultati, a srednjoškolac Marko ih skromno navodi.:

– Na svjetskom prvenstvu u Ukrajini Hrvatska juniorska reprezentacija osvojila je treće mjesto, a ja sam ušao u finale što je bio velik uspjeh. Nakon toga bili smo na europskom prvenstvu u Slovačkoj. Mi juniori osvojili smo ekipno prvo mjesto, a ja sam osvojio pojedinačno treće mjesto. Na tom natjecanju i hrvatski seniori su bili odlični drugi. Ovog kolovoza postao sam u Mađarskoj svjetski prvak. Letio sam s maksimalnim brojem bodova. Na ovakva natjecanja stižu piloti iz Amerike, Kine, Singapura, Ukrajine, Rusije te brojnih europskih zemalja i konkurencija je jaka.

U juniorskom dijelu uz njega se natječe još jedan Međimurec Luka Črep koji trenira i badminton. Na svjetskom prvenstvu nije ušao u finale, ali je bio je jedanaesti od dvadeset i pet natjecatelja što je odličan rezultat. Na natjecanja hrvatsku reprezentaciju vodi  izbornik Mladen Horvatin iz Karlovca.

U Markovom domu sve više je vrijednih pehara i medalja

Mjesec dana svakodnevnog treninga

Osim što trenira na aerodromu u Nedelišću Marko ide na treninge i u Ludbreg gdje je njegov matični aeroklub “Rudolf Fizir”. 

– Bez potpore kluba i obitelji ne bih postao svjetski prvak. Jako sam im zahvalan na tome. Prije odlaska na svjetsko prvenstvo zadnjih mjesec dana trenirao sam svaki dan sat, dva. Treba biti fokusiran i kvalitetno odraditi trening. Mana ovog sporta je što je skup. Cijena modela se kreće od 500 do 1000 eura. Na natjecanju se može imati po pet modela po osobi, jer se može dogoditi da se neki model ošteti. Na zadnjem sam natjecanju imao četiri modela i svi su ostali cijeli. Događaju se i sudari na natjecanjima kad je gužva u zraku, ističe ovaj uspješan mladić.

Marka se ove godine natječe još kategoriji junior, a sljedeće prelazi u seniore. Osim muškaraca u ovom sportu ima i žena. Markove sestre zasad imaju druge prioritete. Karla se bavi plesom, a Helena nogometom. Marko voli i biciklirati, ali je aviomodelarstvo na prvom mjestu. Kreće u četvrti razred, a plan nakon mature zasad još nema. Mnogi piloti i inženjeri potekli su iz redova hobista zrakoplovnog modelarstva. Možda će i to biti Markov put. Njegovi rezultati dokaz su  kako su hrvatski natjecatelji u F3K kategoriji zrakoplovnog modelarstva među najboljima na svijetu.

Marko Damjanović
– Za izbačaj jedrilice potrebna je fizička snaga i eksplozivnost, ističe Marko

Za dobre rezultate treba se pomučiti

Markove preporuke kako postati dobar pilot u aviomodelarstvu jesu: – Prije svega treba naučiti upravljati jedrilicom. To je poput vještine vožnje automobilom. Pilot mora doći do određenog stupnja znanja upravljanja modelom kako bi njime mogao letjeti samostalno. U natjecanju moje kategorije traži se preciznost i strpljenje. Svaki let nosi rizik i treba ga najprije posložiti u glavi kao cjelinu. Treniram individualno i puno učim sam. Svaki pilot ima svoj stil i tehniku leta. Svi se savjetujemo s drugim članovima ekipe. Volim natjecanja zbog razmjene iskustava.

foto: Zlatko Vrzan

 

Ostavi komentar