Ilustracija

Pandemija koronavirusa, kroz rad od kuće, samoizolaciju i usporavanje turističkog sektora u Hrvatskoj, samo je ubrzala drugu fazu digitalizacije platnog prometa.

Ono što je do sada bilo popularno u Kini i Indiji, a to je da se kroz mobilne aplikacije može ne samo slati novac, plaćati račune, kupovati zlato, kroptovalute i osiguranja, već da se unutar iste mobilne aplikacije može plaćati u online i mobilnim trgovinama, prodajnim mjestima i na bankomatima, i to mimo klasičnog internetskog ili mobilnog bankarstva, sada ubrzano postaje stvarnost u Hrvatskoj.

Rast interesa

Dva najjača fintech igrača, Keks Pay od Erste banke i domaći startup Aircash polako se pretvaraju u mobilne payment marketplaceove. Interes za partnerstva s njima značajno je porastao u posljednje vrijeme. No, oboje su oprezni i upozoravaju da, po njihovom mišljenju, predstojeće razdoblje neće biti tako jednostavno za opisati.

Dejan Donev, direktor tima za digitalnu transformaciju Erste banke i prvi čovjek Keks Payja, najpopularnije fintech platne aplikacije u Hrvatskoj s više od 110.000 korisnika, kaže da u posljednje vrijeme bilježe povećan broj upita za bezgotovinsko plaćanje.

“Posebno je pojačan broj upita od strane poslovnih partnera koji vrše ili planiraju uvesti dostavu hrane”, kaže Donev te dodaju da trenutačno imaju 30 partnera.

Velik broj restorana, zalogajnica, kafića, slastičarnica i drugih ugostiteljskih objekata već je zatvorio svoja fizička vrata i pojačao aktivnosti u online svijetu. Oni koji to nisu napravili unazad dva tjedna sada ih je na to prisilila Vlada najavom da će na 30 dana morati zatvoriti fizičke poslovnice da bi se usporilo širenje zaraze koronavirusom.

Hrvoje Ćosić, osnivač i direktor Aircasha, prvog hrvatskog nezavisnog mobilnog novčanika, kaže da su dosegnuli 50.000 aktivnih korisnika te da su po iznosu transakcija svojih korisnika broj jedan na hrvatskom tržištu.

Razlog je upravo taj što Aircash ne služi tek samo primanju i slanju novca već unutar aplikacije nudi i kupnju različitih stvari, a to je ono što ugostitelji, trgovci i drugi sada najviše traže.

“Bilježimo porast poslovnih korisnika pa tako od nedavno nudimo i kupnju Playstation bonova, plaćanje parkiranja u Zagrebu, uskoro u drugim gradovima u Hrvatskoj, zatim nadoplate ENC uređaja i druge nove usluge”, kaže Ćosić.

Mobilne tehnologije

Navodi da sad očekuje daljnju digitalizaciju platnih usluga i razvoj svih onih plaćanja koja se temelje na mobilnim tehnologijama.

Drugim riječima, kao što će pandemija koronavirusa zbog škole na televiziji i preko interneta zasigurno iz temelja promijeniti navike učitelja i učenika sličan se učinak očekuje i na platnom tržištu.

“Aircash bilježi stabilan rast već duže vrijeme, ali sad primjećujemo pojačan interes za ne samo slanjem i primanjem novca već i drugim uslugama iz naše aplikacije poput plaćanja cestarine, lutrije, igara i parkinga te za mogućnost da novac koji vam netko pošalje iz inozemstva možete podići na bankomatima PBZ-a, znači bez korištenja kartice i bez odlaska u poslovnicu”, kaže Ćosić.

Pandemija, naime, polako mijenja navike korisnika.

Posebno je pojačan broj upita od strane poslovnih partnera koji vrše ili planiraju uvesti dostavu.

Dejan Donev iz Keks Payja kaže da je inicijalni učinak pandemije porast prosječnog volumena transakcija. “Korisnici prebacuju veće iznose novca”, kaže Donev.

Ističe pak da to nije baš tako jednostavno. Naime, posljednjih dana, tumači, Keks Pay bilježi “stabilan i uobičajen” prirast novih korisnika na dnevnoj razini, ali s obzirom na to da aplikacija stavlja naglasak na društvenu komponentu, poput dijeljenja troškova ručkova i kava, ističe da “u trenutačnim okolnostima bilježimo blagi pad ukupnog broja transakcija”.

Pojašnjava da ovakve situacije, kao ova s pandemijom koronavirusa i mjerama koje se zbog nje donose, u pravilu utječu na smanjenje poslovnih aktivnosti i generalne potrošnje, a time i smanjenje svih vrsta transakcija. Ispada da ako to zasad još nije vidljivo kratkoročno, bit će u srednjem roku.

Rast online pretplate

“U tom se smislu i kod Keks Paya, u segmentu ‘raskusuravanja’, očekuje blagi pad aktivnosti, dok s druge strane, očekujemo pojačane aktivnosti u segmentu plaćanja, donacija i kupovine nekih artikala unutar aplikacije, primjerice bonovi za mobitel”, kaže Donev.

Miriam Belar, suosnivačica Revuta, novog hrvatskog fintech startupa Revuta, koji planira napasti Paypal kombinacijom kripto novčanika, vlastite debitne kartice i upravljanja online pretplatama, kaže da očekuje rast raznih segmenata online poslovanja, posebno online pretplata.

No, zasad nemaju vlastitih pokazatelja s obzirom na to da je startup u ranoj fazi razvoja i na tržište planira izbaciti aplikaciju do kraja godine.

Prenosimo: poslovni.hr

Ostavi komentar