INTERVJU S ČAKOVČANKOM ENOM PONGRAC: Kako je opera pobijedila ekonomiju!

ena pongrac122_resize
- Prije koncerta i predstave nema čokolade! - to je moj recept za dobar glas sa smiješkom otkriva Ena

Na prijamnom ispitu u Grazu bilo je 187 kandidata. Primali su četvero. Ena je došla, otpjevala i prošla! Danas živi i radi u Švicarskoj, u teatru u Baselu.

– Želim raditi, biti na sceni, pjevati i putovati – kazala nam je mlada operna pjevačica Ena Pongrac prije pet godina kad je u svom rodnom gradu pred prepunom dvoranom Zrinski zgrade Scheier održala svoj diplomski koncert uz dugotrajan pljesak i ovacije publike. Pet godina kasnije, točno na isti datum, 6. rujna, nastupit će u istom prostoru u sklopu 5. Festivala komorne glazbe. Dvadesetosmogodišnja Ena danas živi i radi punim intenzitetom u Švicarskoj, u Baselu. Kući je došla u vrijeme Porcijunkulova pa smo u ugodnom razgovoru na terasi čakovečke Gradske kavane “pretresle” aktualnosti njezina profesionalna života.

Ena Pongrac_DIPLOMSKI KONCERT (9)
Ema s roditeljima i sestrom na diplomskom koncertu

Ekonomija izgubila, opera dobila

Ena je pohađala Gimnaziju Josip Slavenski Čakovec i paralelno išla na satove pjevanja kod prof. Darije Hreljanović u Varaždinu. Na njezin i poticaj Senke Bašek Šamec odlazi na prijamni ispit na Kunstuniversität u Graz:

–  Roditelji su htjeli da studiram ekonomiju jer je to ujedno i zanimanje moje mame. No, kao i puno puta u životu nije sve išlo po tom nekom planu. Dogodila se opera. Na prijamnom ispitu u Grazu bilo je 187 kandidata iz cijelog svijeta, a primili su nas samo četiri. Nakon takvog uspjeha roditelji nisu mogli reći ne Austriji. Ekonomija se više nije spominjala.

Spava se malo, radi se puno

Školovanje u Grazu nije bilo lako ni jeftino. Trebalo je naučiti njemački i u vrlo kratkom roku nadoknaditi pjevačka znanja jer je Ena imala završenu samo osnovnu glazbenu školu. Uz školovanje morala je i raditi. Roditelji, majka Melita i otac Mladen, nisu mogli sami financirati njezino i školovanje mlađe joj sestre Marije. U Austriji su troškovi života duplo viši nego u Hrvatskoj. Ali Ena je bila uporna. Nakon diplomskog u Grazu završila je i dva Master programa u Berlinu za koja se opet ide na prijamni, a godišnje primaju svega jednog do dva pjevača u klasi. Nakon toga dobila je posao u Švicarskoj koji zahtijeva angažman svih sedam dana u tjednu:

– Radim u ansamblu za mlade ljude do 30 godina. Radi se svakodnevno. Probe su od 10 do 13 i od 18 do 22 sata. Kad imamo koncert, onda imamo i dodatne probe. Vikendima navečer su predstave. Niti jednom nisam izašla van kako sam u Švicarskoj. Kad dođem doma iz teatra, mrtva sam umorna. Nema vremena za privatni život. Nema se vremena za privatni život, a kad ga se dočepam najradije provedem dan u krevetu. Družim se s članovima ansambla. Iz Hrvatske sam jedina. Jedan dečko, bariton je iz Slovenije, sopranistica je iz Irske, a tenor iz Koreje. Svake godine radimo novi repertoar. Prošle godine sam radila “Lucia di Lammermoor”, zatim Puccinijevu operu “Madam Butterfly”, Didone abbandonatai dr. Volim talijanski i francuski repertoar.

Detalj iz opere Don Giovanni

Recept za dobar glas

Pjevači moraju čuvati glas. Svatko ima svoj recept, a Enin je jednostavan:

– Nekim pjevačima ne smeta niti gazirano, niti hladno piće. Meni smeta i ako puno pričam (smiješak). Moram se dosta paziti jer sam glasovno osjetljiva. Kad se razboliš, najbolji je đumbir, med i topli čaj. Glas je mišić. Kad nategneš mišić, treba mirovati. Nema druge. Najbolje je ne biti bolestan. Koliko sam ja bolesna predstava otpjevala! Ako se dogodi, traži se zamjena ili se predstava otkazuje. Ili ti glumiš, a netko pjeva. Ponekad jednostavno nema dovoljno vremena da se pronađe zamjena jer nitko ne radi i ne zna tvoju ulogu. Prije pjevanja ne smiješ čokoladu jer se obloži na glasnice i smeta kod izvedbe. Dva sata prije pjevanja najbolje je ništa ne pojesti. Ali kako sam već napomenula sve je to ovisno od pjevača do pjevača i u principu nema nikakvih pisanih pravila.

Ena Pongrac 01_resize
Scena iz nastupa u djelu Ivica i Marica

Tekstove lako pamti

Ena govori engleski, njemački, a osim na ta dva jezika pjeva i na francuskom, talijanskom, ruskom… Kaže, kad i ne govoriš neki jezik tečno, pjevaš po sluhu. Svaki jezik ima svoju posebnu melodiju. Problem s pamćenjem tekstova nema:

– Tekstove lako pamtim. Znam da ljudi puno ispisuju, čitaju. Ja tekst povežem s melodijom. Nekad učim tekst za neku operu od tristo stranica mjesec dana. Nekima treba duže vrijeme za naučiti tekst, a ja sam jednostavno sretna što brzo učim. Jednostavno mi uđe u uho. Ako pogriješim tekst, moja je odgovornost. Ali to je rijetko. Trudim se uvijek što bolje pripremiti se i dobra priprema prije koncerta je nešto što se podrazumijeva. Prije nastupa uvijek postoji pozitivan stres. Nisam još upoznala pjevača koji nema tremu.

Teško je dobro pjevati s peticom od 15 cm!

Kad žene razgovaraju, ne može se zaobići tema odjeće. Ena koncertnu odjeću sama kupuje i nabavlja. Priča za kostime predstava je drugačija:

– Ako radiš prvu produkciju, kostim se radi po tvojim mjerama. Prije prve projekcije svi zajedno razgovaramo. Dirigenti, režiseri, kostimografi, scenografi. Tada se dogovaraju i kostimi. Često kraju ispadne sasvim drugačije od prve ideje. Ako nisi fleksibilan, nećeš se ugodno osjećati u tom poslu.Meni je bitno da me odjeća ne tiska. Teško je naći elegantnu haljinu i da te ne tiska. Problem su i cipele. Ne možeš kvalitetno pjevati s potpeticom od 15 centimetara!

 Nemaš vremena biti nostalgičan

*Što kad te uhvati nostalgija za domom?

– U mojoj obitelji svi smo jako povezani. Roditelji i sestra su mi velika potpora. Otišla sam od kuće s 18 godina, pa sam naučila živjeti s nostalgijom. Kad imaš puno posla, ne stigneš razmišljati koliko ti obitelj nedostaje. Svu svoju energiju tada usmjeriš u posao i znaš da sve ima svoju svrhu i viši cilj i da ništa nije uzalud pa čak i udaljenost od obitelji. Za opuštanje dobro dođe Oliver, Gibonni, Cetinski.

*Kakvi su planovi nakon isteka švicarskog ugovora?

– U Švicarskoj se puno ulaže u umjetnost i umjetnici su dobro plaćeni. Imamo u teatru puno predstava i većinom su rasprodane sve ulaznice. Sama plaćam stan i sve troškove života koji je u Baselu skup. Ove godine moram pronaći novi posao. Tražim sama, ali i putem agencije. Za dobiti posao u svijetu opere nije presudno samo pjevanje. Osim boje glasa, bitan je i izgled, poznavanje jezika, moraš biti komunikativan i fleksibilan.

Jyväskylä Ooppera - Don Giovanni_Pressi11 Zerlina (Ena Pongrac) ja kuorolaiset © Jiri Halttunen_resize

Klasična glazba ima velik utjecaj na mentalno i emocionalno stanje svake osobe. Djecu bi već u vrtiću trebalo upoznati s tom vrstom glazbe, preporučuje Ena

Na koncertu u Čakovcu pratit će je mladi pijanist Ivan Pernick kojeg je upoznala u Puli. – Repertoar će biti raznolik, bit će opere, operete… Publici neće biti dosadno, kazala je uz osmijeh na kraju razgovora. Kaže kako bi voljela jednog dana pjevati u Beču u Wiener Staatsoper te u Münchenu. Uzori su joj Christa Ludwig te latvijska operna pjevačica mezzosopranistica Elina Garanča. Sigurni smo da će poput ovih diva i Ena zablistati na još većim svjetskim pozornicama.

Foto: Zlatko Vrzan, privatna arhiva Ena Pongrac, Jiri Halttunen

ena pongrac111_resize
– Kad te uhvati nostalgija, upališ skype, nazoveš doma i vidiš da iako su tvoji miljama daleko uvijek su uz tebe. A pomaže i sladoled. Prespavaš si, pojedeš sladoled i sve je ljepše, povjerila nam se mezzosopranistaica

 

 

Ostavi komentar