11. veljače obilježava se Dan europskog broja 112. Tim je povodom u Županijskom centru 112 u Čakovcu održan prijem za novinare.
Jedinstveni broj 112 zajednički je svim državama članicama Europske unije i služi za besplatno pozivanje hitnih službi, a uveden je kako bi putnici u Europi mogli birati samo jedan broj umjesto da moraju pamtiti različite brojeve žurnih službi za svaku zemlju.
Jedinstveni europski broj za hitne službe 112 u Republici Hrvatskoj uveden je 11. veljače 2005. godine, prije petnaest godina.
Time je uspostavljen jedinstveni sustav kojemu je osnovna zadaća prijem svih hitnih poziva na broj 112, na koji građani i strani turisti mogu dojaviti ugrožavanje ljudskih života, imovine ili okoliša, neovisno o teritorijalnoj i strukovnoj nadležnosti hitnih službi.
Sustav 112 u Republici Hrvatskoj djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite i neprekidno (365/24/7) osigurava zaprimanje dojava na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 putem telefona, SMS poruka i automatskog poziva iz vozila.
Sustav koordinira hitne službe, zaprima obavijesti o neposrednim i nadolazećim opasnostima te provodi uzbunjivanje građana skrećući pozornost na opasnost uz istovremeno pružanje informacija o vrsti opasnosti i mjerama koje je potrebno poduzeti.
Sustav 112 u RH čini dvadeset županijskih centara 112 koji zaprimaju hitne pozive i djeluju kao jedinstveni operativno – komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija.
Na državnoj razini djeluje Operativni centar civilne zaštite koji ne zaprima hitne pozive, ali operativno prati i koordinira rad županijskih centara 112 i čija je glavna zadaća djelovanje u slučaju katastrofa, velikih nesreća i drugih značajnijih izvanrednih događaja.
Putem broja 112 zaprimaju se sve vrste hitnih poziva, a u skladu s utvrđenim procedurama (standardnim operativnim postupcima, komunikacijskim protokolima, uputama i drugim operativnim dokumentima) pozivi se prosljeđuju u teritorijalno i strukovno nadležne prijavno – dojavne jedinice hitnih službi ili im se temeljem dojave informacije prenose
Prema potrebi ŽC 112 aktiviraju i druge operativne snage sustava civilne zaštite.
Sustav 112 nema vlastite operativne snage na terenu, ali je sa svojim informacijskim i komunikacijskim resursima, poznavanjem nadležnosti i procedura u hitnim situacijama te ažurnim bazama podataka o hitnim službama i ostalim operativnim snagama, neizostavna komponenta sustava civilne zaštite.
U Republici Hrvatskoj je moguće zatražiti pomoć, osim na klasični način putem telefona, i putem SMS ili telefaks poruke upućene na broj 112 te e-poziva (e-Call), automatskog poziva na broj 112 iz vozila koja imaju ugrađen takav sustav
SMS poruke upućene na broj 112 s područja Republike Hrvatske primaju se u Operativnom centru civilne zaštite, koji prema utvrđenoj proceduri putem županijskih centara 112 pokreće aktivnosti radi pružanja pomoći građanima.
Ova funkcionalnost uvedena je u uporabu 17. lipnja 2016. godine i namijenjena je prvenstveno osobama koje ne mogu govornim pozivom uspostaviti komunikaciju s operaterom na broju 112 (osobe s posebnim potrebama i osobe u specifičnim situacijama).
e-poziv (e-Call) je usluga automatske dojave o prometnoj nesreći prema centru 112. Razvoj usluge e-poziva potican je od strane Europske komisije kao važan doprinos povećanju sigurnosti u cestovnom prometu, ali i javnoj sigurnosti uopće.
Broj 112, koji se treba nazvati u svim hitnim situacijama kada su ugroženi ljudski životi, imovina i okoliš, nudi nekoliko prednosti:
- Broj 112 građanima i turistima je dostupan 24 sata dnevno, a pozivi su besplatni sa svih javnih telefonskim govornica, mobilnih ili fiksnih telefonskih priključaka te se može zatražiti pomoć bilo koje hitne službe
- pozivatelj ne mora poznavati telefonske brojeve hitnih službi te njihove teritorijalne i strukovne nadležnosti, što je posebno značajno za turiste ili pozivatelje u stresnim okolnostima
- štedi se vrijeme jer samo jedan poziv praktički paralelno alarmira nekoliko hitnih službi, odnosno operater nakon dojave alarmira sve hitne službe potrebne u konkretnom slučaju
- hitne službe rasterećene su od zlonamjernih, nenamjenskih ili višestrukim opetovanih poziva, kada različiti pozivatelji dojavljuju isti hitni slučaj, budući operateri u centrima 112 „filtriraju“ ove vrste poziva
- Poziv na 112 može se ostvariti i kad je mobitel zaključan
- Poziv na 112 može se ostvariti i kad nema signala (na mobitelu piše “SAMO HITNI POZIVI”)
- broj koji poziva 112 uvijek je vidljiv iako se prekrije
- zlouporaba pozivanja na 112 se sankcionira (privremeno isključenje do raskidanja pretplatničkog odnosa)
Sustav 112 temeljem utvrđenih standardnih operativnih postupaka, protokola ili sporazuma omogućava lociranje pozivatelja u hitnoj situaciji, hitni prijevoz zrakom ozlijeđenog ili organa za transplantaciju, što je u nekim situacijama od iznimnog značenja.
Hitni slučaj može se dojaviti i na engleskom, njemačkom, talijanskom, mađarskom, slovačkom i češkom jeziku, a može se dobiti:
- hitna medicinska pomoć
- pomoć vatrogasaca
- pomoć policije
- pomoć gorske službe spašavanja
- pomoć drugih hitnih službi, komunalnih ili inspekcijskih službi te udruga građana koje su svojom djelatnošću vezane za zaštitu i spašavanje života, imovine ili okoliša
Više o svemu pročitajte u tjedniku MEĐIMURSKE NOVINE.