Što o prijedlogu novog zakona o sigurnosti u prometu misle umirovljenici Jožef Pfeifer i Ivan Kranjčec?

Jožef Pfeifer: Ovo je čista diskriminacija umirovljenika prema dobi života
Jožef Pfeifer: Ovo je čista diskriminacija umirovljenika prema dobi života

Ovisno o kutu gledanja ali i pozicije, sigurnost na našim cestama i nije baš blistava. Spominju se crne točke, mladi i neiskusni vozači, nepoštivanje prometnih pravila odnosno brzina, alkohol, opojna sredstva, a u novije vrijeme navodno prijeti opasnost i od vozača starijih od 65, odnosno po novome 67 godina. Bez obzira na spomenute čimbenike, činjenica jest kako u našoj zemlji na godinu u prometu strada više osoba nego u ostatku zemalja EU.

“Na nogama” su praktički svi. Policija je stalno na cesti, educira, piše kazne, obilazi škole sa svojim preventivnim programima, a resorno ministarstvo smišlja nove propise i osmišljava poboljšanje postojećeg zakona. Među najnovijim poboljšanjima je ponovni prijedlog shodno kojem bi svi vozači, stariji od 65 godina morali svakih 5 godina na obavezni liječnički pregled.

Uporište tog prijedlog vide u podacima koji govore kako su stariji vozači u cijeloj zemlji prouzročili više od 70 % ukupnih nesreća na našim cestama.

Naravno, umirovljenici se oštro protive tome navodeći kako je ovo još jedan udar na njihove, ionako mizerne mirovine. Naime, obavezni liječnički pregled stoji oko 600 kuna. Pri tome se ne libe spomenuti pogodovanje liječničkom lobiju, odnosno medicini rada, koja je, usput govoreći, ove godine ostala bez “prihoda” od obaveznih pregleda lovaca. Liječnici pak se pravdaju stručnošću i kompetencijom navodeći kako je osobama, starijim od 65 godina smanjena brzina reakcije i narušene su im psihomotorne i kognitivne funkcije.

Ovo nije prvi takav pokušaj uvođenja obaveznog liječničkog pregleda za starije vozače. Naime, Zakon je već bio na snazi tijekom 2005. godine da bi godinu dana kasnije bio povučen i to pod pritiskom Koordinacije saveza i zajednica umirovljeničkih udruga. No, ovoga puta stvar je sasvim drugačija jer je Koordinacija, koja je zastupala interese oko 600.000 umirovljenika. razbijena i sada je sve palo na leđa Matice umirovljenika koja broji tri puta manje članstvo, odnosno predstavlja svega 200.000 osoba pa je samim time i izgubila na težini.

– Razmišljam o pismu Vladi RH, Saboru i drugim relevantnim institucijama – navodi predsjednik Pfeifer dalje. Po meni je to diskriminacija po dobi premda nam Ustav jamči jednakost i po spolu, dobi, vjeroispovijedi… Tražit ćemo da se ostavi postojeći propis koji je pravedniji i nikoga ne izdvaja.

Svi koji polaže vozački ispit dobivaju vozačku dozvolu do određenog datuma isteka. Praktički jedine osobe koje su imale ograničenje su one sa smanjenim vidom. Nekad su za produženje vozačke morali obaviti samo pregled vida, no danas moraju obaviti kompletni liječnički pregled premda se dobro zna kako vid kontroliraju redovito.

– Danas je za produžetak vozačke dozvole dovoljno doći u Policijsku postaju s jednom fotografijom i zahtjevom za produljenje i plaćenom taksom. Plaća se i izrada nove vozačke, i to po jednoj tarifi za normalan rok, dok je po hitnom postupku to nešto skuplje – objasnio nam je Siniša Šajnović, načelnik Prometne policije Čakovec pri PUM-u.

I tako svaki vozač svoju vozačku dozvolu može produživati svakih deset godina. U principu, nove vozačke rade se samo zbog kada istekne rok važenja stare. S druge pak strane, velik dio odgovornosti prenijet je na liječnike primarne zdravstvene zaštite koji su dužni svaku promjenu zdravstvenog stanja koja narušava sposobnost vožnje, tj. kada je osobi narušeno psihofizičko stanje prijaviti nadležnoj policijskoj postaji.

– U tom slučaju vozače šaljemo na tzv. izvanredni liječnički pregled gdje liječnik medicine prosuđuje može li i na koliko vozač dobiti dozvolu, odnosno kada mora na novi pregled. Na izvanredni liječnički pregled, šaljemo i vozače koje zateknemo u vožnji pod utjecajem alkohola s više od 1.5 promila ili pod utjecajem opojnih sredstava.

Liječnike na prijavu promjene stanja vozača tjera zakon, ali i osiguravajuća društva, u slučaju da takav vozač izazove nesreću, mogu od njega tražiti nadoknadu štete.

Umirovljenici voze opreznije od drugih

Tijekom 2017. godine na području Postaje prometne policije Čakovec dogodilo se ukupno 768 prometnih nesreća. Vozači stariji od 65 godina sudjelovali su u 119 slučajeva. Od toga, u 105 nesreća bili su vozači u dobi od 65. do 80. godina. Tek u 14 nesreća sudjelovali su osobe starije od 80 godina. Što se tiče ove godine, u prvih deset mjeseci evidentirano je 545 nesreća. U 81 su sudjelovali stariji vozači, i to u 72 slučajeva osobe od 65. do 80. godine života te u 9 nesreća oni stariji od 80 godina.

– Osobe starije od 65 godina, tj. umirovljenici uglavnom i nisu tako česti u prometu – objasnio je dalje Jožef Pfeifer. Naime, za nas i naše mirovine je vozilo poprilično “skup sport” te ga koristimo samo u najnužnije svrhe. Pored toga, vozimo oprezno i teško da koji od nas prekorači dozvoljenu brzinu.

Među tim “prometnim veteranima” je i Ivan Kranjčec iz Štefanca koji je ušao u 81. godinu života.

-Vozim već 60 godina i to ne samo auto, već i traktor te ostale poljoprivredne strojeve – pohvalio nam se deda Ivan. Do sada nikad nisam imao prometnu nesreću niti pak sam platio kaznu, osim onu za parkiranje. – I danas normalno sjedam u auto, ne ludujem, već vozim polako, 60-80 km/h. A vozačku sam mijenjao lani jer mi je istekla.

Ivan je bez problema dobio novu vozačku na deset godina, i to bez liječničkog pregleda. Samo se pojavio na šalteru Policije s novom fotografijom i potrebnim obrascima te plaćenim biljezima.

Hoće li osobe starije životne dobi i dalje tako produljivati vozačku dozvolu ili će ipak morati svakih 5 godina na liječnički pregled, još uvijek se ne zna. Naime, novi prijedlog zakona trenutno se nalazi na tzv. e-savjetovanju, pa ostaje za vidjeti što će se na kraju izglasati u Saboru i primjenjivati u praksi.

Piše: Vlasta Vugrinec

Ostavi komentar