15 C
Čakovec
Četvrtak, 28 ožujka, 2024

Skandinavski učitelji „burnout“ smanjuju skijanjem, planinarenjem i vježbanjem

Branka Vlahek-Ivek, profesorica njemačkog jezika i književnosti u Gospodarskoj školi Čakovec poslala nam je dio zanimljivosti provedbe projekta KA2Will to MotivatE(U). U tekstu pod nazivom “Uspjeli smo!!!” saznajte što je burnout, koje europske škole su bile partneri projekta i kako se učitelji u Skandinaviji rješavaju stresa. Priopćenje prenosimo u cijelosti:

“Unatoč pandemiji Covid-19 uspjeli smo realizirati sve planirane mobilnosti. Bilo je vrlo stresno sve do samog kraja, ali bitno je da smo planirane aktivnosti realizirali prije 31. 8. 2021. godine, što je datum završetka projekta.

KA2 projekt Will to MotivatE(U) imao je temu Motivacija. Ne samo motivacija učenika, i motivacija profesora  je vrlo bitna. Samo ako su obje strane zadovoljne i motivirane, nastavni proces može biti uspješan. Projekt je koordinirala strukovna škola Moravarosi iz mađarskog grada Segedina, a sudjelovalo je još pet škola: iz Slovenije, Italije, Islanda , Norveške i Hrvatske. Osim sudjelovanja na različitim predavanjima i radionicama sudionici mobilnosti hospitirali su na nastavi svojih kolega iz različitih predmeta i usvajali primjere dobre prakse. Kao jedna od važnih tema provlačila se i aktualna tema Burnout kod profesora i kako ga spriječiti.

Projekt je završio 31. 8. 2021. godine. Zadnji tjedan srpnja, od 26.  7. do 30. 7. 2021. godine Gospodarska škola je bila domaćin. Teme: Rad s učenicima s poteškoćama, Igra u nastavi, Literarne šetnje, Terenska nastava, Sprečavanje burnouta, Kulturni program. Program tjedna u Hrvatskoj osmislila je voditeljica projekta Branka Vlahek-Ivek, a u organizaciji tjedna i provođenju aktivnosti puno su doprinijele Željka Mihalic, Danijela Cofek, Irena Mavrin, Biserka Vojnović i Martina Šoltić.

Zadnja mobilnost bila je na Islandu, od 18. 8. do 22. 8. 2021. godine.  Teme: FabLab, Burnout, Sprečavanje ovisnosti kod učenika. U mobilnosti na Island sudjelovale su Branka Vlahek-Ivek, Željka Mihalic i Danijela Cofek. Osim raznovrsnog programa u islandskoj školi u gradu Neskaupstadur naše su profesorice upoznale prekrasne krajolike „zemlje vatre i leda“: brojne vodopade, gejzire, najveći ledenjak u Europi, rasjed gdje se razdvajaju europska i sjevernoamerička tektonska ploča i glavni grad Islanda, Reykjavik. Prilažem nekoliko fotografija s Islanda (vidi na plakatu).

NAJZANIMLJIVIJE IZ PROJEKTA NA TEMU MOTIVACIJA

Tijekom svake mobilnosti u nama partnerske zemlje moje kolegice i ja dobile smo mali uvid u različite obrazovne sustave. Zanimljivo je uočiti da u dosta njih nastavnici imaju manju tjednu normu od hrvatskih. To znači da hrvatski nastavnici 10 % više vremena provode u nastavi, a ipak naša javnost često komentira da „samo štrajkaju za veće plaće, a ionako rade samo 4 sata dnevno.“

U Norveškoj, u partnerskoj školi u gradu Odda, vidjele smo odličnu opremljenost škole. Isto tako zanimljivo je bilo čuti da njihovi nastavnici imaju radno vrijeme od 8 do 15 sati i u to je uključena nastava, priprema, individualni razgovori s učenicima, primanja roditelja, sjednice i stručno usavršavanje. Nema sjednica ni roditeljskih sastanaka navečer ni stručnih usavršavanja vikendom. Za vrijeme zimskih i proljetnih praznika norveški nastavnici slobodni su kada i njihovi učenici. Javnost ih ne proziva da malo rade, a imaju velike plaće. Štoviše, norveški prosvjetari vrlo su uvaženi u društvu, poput liječnika, inženjera, ekonomista, pravnika ili drugih visoko obrazovanih građana. Plaće su im također vrlo motivirajuće.

Temi „Burnout“ posvećivali smo puno pažnje na svakoj mobilnosti. I tu možemo mnogo naučiti od svojih skandinavskih kolega. U Norveškoj i na Islandu javnost je svjesna da je učiteljsko zanimanje vrlo stresno i da nastavnici uslijed raznih pritisaka često „sagorijevaju“. Tijekom našeg boravka u Norveškoj i na Islandu moje kolegice i ja doznale smo što se poduzima da se spriječi burnout. U školama se na tjednoj bazi organizira Team building. Zainteresirani nastavnici zajedno odlaze na planinarenje, na skijanje ili vježbaju u dvorani pod stručnim vodstvom. Ako se kod pojedinog nastavnika uoči da postoji problem, da nastavnik proživljava stresne situacije, pedagoška služba razgovara s djelatnikom i pokušava pomoći na više načina. Tijekom oporavka nastavnik koji proživljava burnout na bolovanju je najmanje 6 mjeseci, a zatim mu se još omogućava skraćeno radno vrijeme, na primjer da je pola radnog vremena u nastavi, a drugu polovicu na bolovanju ili da nešto radi kod kuće ako mu to zdravstveno stanje dopušta.

Kod nas ta osviještenost opasnosti od burnouta još nije dovoljno razvijena. Pojedini naši prosvjetari itekako „izgaraju“, ali se srame priznati to. Još uvijek se burnoutu ne pristupa na adekvatan način. Prečesto se u takvim slučajevima poseže za antidepresivima koji često imaju ozbiljne nuspojave. Puno je bolje kada se burnout sprečava jer kada se već pojavi, dugotrajan je proces liječenja i oporavka.

Ovo je samo nekoliko natuknica iz mnoštva zanimljivosti koje smo kolegice i ja doživjele tijekom provedbe projekta Will to MotivatE(U).

Iste škole nastavit će suradnju na novom projektu pod nazivom DEPEND u kojem će obrađivati teme Zdrav život i Borba protiv ovisnosti. Prva mobilnost planirana je za studeni 2021.g. u mađarskom gradu Segedinu, u školi Moravarosi koja je nositelj projekta.”

Autor teksta: Branka Vlahek-Ivek, voditeljica oba projekta u Gospodarskoj školi

 

Ostavi komentar

Povezani članci

Ostanimo povezani

43,705FanoviLajkaj
608SljedbeniciSlijedi
0PretplatniciPretplatiti

NAJNOVIJE

Cigarete

Cijene cigareta ponovno rastu

Supružnici Vanja i Alen Veseli i prijatelj Dario Bajzek brinu o napuštenim macama, napravili su im i nastambu

Dan je poštovanja mačaka

Bin bin romobili Čakovec

Bin Bin romobili odlaze iz Čakovca