DISKRIMINACIJA: Zagrepčanci i drugi voze se besplatno 100-njak km po autocesti, a Međimurci je moraju plaćati!

autocesta
Ilustracija

Novi sustav naplate cestarine u Hrvatskoj koji bi trebao biti uveden od 2022. godine, bit će ove srijede predstavljen u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. Prema njemu više neće biti naplatnih kućica, već se za otprilike tri godine uvode dva nova sustava naplate: ALPR i DSCR.

Iako najpoznatiji hrvatski prometni stručnjaci s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, kao što su bivši dekan Ivan Dadić, Marko Ševrović i drugi predlažu prvenstveno uvođenje vinjeta, politika se i dalje s tim ne slaže, već nudi druge modele.

Međutim, svi dosadašnji modeli, kao i ovi predloženi novi, diskriminiraju prvenstveno Sjever Hrvatske kao što su građani Međimurja i Varaždinske županije, koji moraju plaćati cestarinu za auto-cestu odmah kada se na istu uključe. Istovremeno oni koji je koriste u i okolici Zagreba (stotinjak km), Rijeke i još nekih drugih gradova koji se priključuju izvan zone naplatnih kućica kao što je to slučaj s onima koji putuju prema hrvatskoj metropoli iz Koprivnice, Bjelovara, Virovitice i drugih gradova i mjesta – ne moraju plaćati ništa.

– Sada čovjek koji se vozi od Ivanić Grada do Zagreba plaća cestarinu, a onaj od Rugvice do Samobora ne plaća ništa. To nije fer. Naša ideja je da se uz e-vinjete za cijelu državu uvedu godišnje regionalne vinjete koje bi bile upola jeftinije. U slučaju Zagreba takva bi vinjeta pokrivala širi gradski prsten do 100 kilometara. Kad bi se išlo na more, kupila bi se jeftinija desetodnevna ili sedmodnevna vinjeta za cijelu Hrvatsku. Onima koji često putuju autocestama isplativije bi bilo platiti državnu jednogodišnju e-vinjetu, objašnjava primjerice prometni stručnjak Ševrović s FPZ-a što bi trebalo napraviti resorno Ministarstvo.

Međutim, to izgleda opet ne dolazi u obzir. Politika u Hrvatskoj i dalje uopće ne sluša struku (zbog toga imamo i džumbus, ali nažalost i tragedije u državi koje kulminiraju iz dana u dan u svim područjima života), već se isključivo rukovodi političkim i nekim drugim odlukama koje vrlo često idu u koristi različitih interesnih skupina. Ne bi se čudili da i ova dva nova modela naplate autoceste opet idu u koristi “nekoga”.

Što donosi novi model koji bi trebao u upotrebu od 2022. godine?

Kako piše Večernji.hr ovaj novi model pripremila je radna skupina (!?) koja je radila i na novom sustavu naplate i prema njemu bi osnovna cijena cestarine bila niža vjerojatno pet posto, no uvela bi se skuplja cestarina za udarnih vikenda u turističkoj sezoni. U Ministarstvu i radnoj skupini pri izradi tog modela računali su na uštede koje će se postići novim sustavom beskontaktne naplate, a koji će se, podsjetimo, obavljati očitanjem registracijskih pločica – ALPR ili putem elektroničkog uređaja u vozilu – DSRC. Procjenjuje se da bi taj novi sustav na mjesečnoj bazi mogao donositi uštede od oko 13 milijuna kuna u odnosu na trenutačni sustav koji obilježavaju visoki troškovi naplatnih mjesta, blagajnika, transporta gotovog novca… Stoga bi se otvorio prostor za snižavanje osnovne cijene cestarine, a koliko će to biti, još nije konačno odlučeno. Osnovna cijena cestarine na autocestama HAC-a i ARZ-a iznosi 0,3864 kune po kilometru.

S pojeftinjenjem od pet posto cijena cestarine na autocestama HAC-a vratila bi se na razinu iz 2017., kad je došlo do usklađenja njihovih cijena s ARZ-om. Sniženje bi se odnosilo i na HAC-ove i na ARZ-ove autoceste. Tako bi izvansezonska cijena cestarine, primjerice, na relaciji Zagreb – Split, koja sad za prvu skupinu vozila iznosi 181 kunu, s pojeftinjenjem od pet posto osnovne cijene iznosila 174 kune. No to će opet ovisiti o tome koji se dan u tjednu putuje jer se razmatra da se po uzoru na druge europske zemlje formiraju i tarifni modeli koji će omogućiti još niže cijene cestarine u razdobljima niže opterećenosti i više cijene u vremenima najvećeg zagušenja, kao što su udarni vikendi u turističkoj sezoni. A to će biti moguće jer nova tehnologija koja će se uvesti omogućava jednostavnije i brže formiranje cijena. Dodatni popusti na cijenu cestarine mogli bi biti uvedeni na električna i hibridna vozila, dok bi viša cijena bila uvedena za vozila koja imaju emisijske razrede ispod norme EURO 6 za III. i IV. skupinu vozila.

Osim niže osnovne cijene cestarine, predviđa se usklađivanje popusta na ENC s popustima u drugim EU članicama. A to će značiti da će samo česti korisnici autoceste imati pravo na taj popust. Sad svi korisnici ENC-a imaju pravo na popust bez obzira na to koliko se voze autocestom, a on je, ovisno o modelu, od 13 do 38 posto. Po novom će taj popust biti maksimalnih 13 posto, što je sukladno EU pravilima. Novi tarifni model trebao bi biti predstavljen do početka implementacije novog sustava naplate. A radovi na implementaciji sustava započet će iduće godine, a planirani je početak 2022, donosi Večernji.hr.

Bojimo se da će i nakon implementacije ovih sustava, opet naši građani na Sjeveru, ali i poduzetnici kada je u pitanju plaćanje autoceste, odnosno konkurentnost na tržištu biti u nepovoljnijem položaju od onih koji žive u Zagrebu i okolici, kao i nekim drugim gradovima i krajevima koji i dalje neće morati plaćati korištenje određenih dionica na kojima nema naplate.

Ostavi komentar