Robert Kušar 30 godina prodaje rabljene automobile i daje 7 važnih savjeta za kupnju rabljenog automobila

Automobilima u prosjeku vrijednost pada od 10 do 12 posto godišnje, što znači da ih za od četiri do pet godina kupujemo za upola manju cijenu

Znamo kako kupnja rabljenog automobila nikad nije jednostavna, pogotovo ako ste se odlučili auto kupiti od privatne osobe. Tada morate paziti na mnoge proceduralne sitnice, od provjere papira do stanja automobila. Stoga je jednostavnije i sigurnije rabljeni auto kupiti u nekoj od provjerenih autokuća ili naručiti auto u autokući koja će za vas pronaći željeni automobil. Kod njih su u pravilu cijene nešto više nego kod privatnih osoba, ali dobijete garanciju i uredne papire.

Automobilima u prosjeku vrijednost na godišnjoj razini pada od 10 do 12 posto. Uzmete li, primjerice, automobil koji je kao nov koštao 300.000 kn, za pet ga godina možete dobiti za gotovo upola manju cijenu. Neće imati onaj miris novog automobila, ali ćete za nižu cijenu dobiti dobar auto, pogotovo ako u obzir uzmemo činjenicu da se danas proizvođači trude biti konkurentni dizajnom i kvalitetom.

Robert Kušar, vlasnik autokuće Auto Kušar, već se 30 godina bavi prodajom rabljenih automobila i oldtimera.

– Kad kupujete rabljeni auto, moj favorit je uvijek uvoz iz Njemačke jer drže do dogovora i pouzdani su. Iza toga je uvoz iz Nizozemske, Austrije, Belgije, dok najviše loših iskustava imam kod uvoza iz Slovenije, Italije i Francuske. Kad kupujete rabljeni automobil, svakako pogledajte:

Lakše je provjeriti auto s urednom servisnom knjižicom

1. Broj prijeđenih kilometara

Prva stvar koju trebate provjeriti pri izboru rabljenog automobila svakako je kilometraža jer je ona jedna od najčešćih prijevara. Rabljeni automobili koji se prodaju na našem tržištu većinom su uvezeni. Jako je važno znati je li auto koji mislite kupiti bio vožen privatno ili je bio službeno vozilo ili npr. vozilo za najam (rent-a-car). To se može provjeriti ako vozilo posjeduje servisnu knjižicu pa možemo provjeriti u ovlaštenom servisu, a postoje i stranice na kojima se kilometraža može provjeriti po broju šasije. Prijeđeni broj kilometara možete provjeriti i u svakoj stanici za tehnički pregled, ako je auto bio registriran u Hrvatskoj. Potrebna vam je prometna dozvola automobila. Podaci su dostupni od 2006. godine, odnosno od tada se stanje kilometraže zapisuje za svaki automobil na redovnom tehničkom pregledu. Pri tome pripazite da kod novijih i skupljih automobila ni taj podatak nekad nije vjerodostojan. Primjerice, ako vlasnik koji prelazi godišnje mnogo kilometara prije tehničkog pregleda obavi vraćanje kilometraže, na tehničkom pregledu neće biti evidentirana stvarna kilometraža.

Provjerite je li volan izlizan

2. Opće stanje automobila – očuvanost interijera odaje godine

Obvezno pogledajte stanje interijera automobila. Vizualna oštećenja bitno mijenjaju cijenu. Provjerite jesu li volan, papučica gasa, sjedala, kugla mjenjača i plastika istrošeni. Ako oni nisu u skladu s godinama automobila, sigurno auto ima više kilometara nego što je navedeno. Također, ako je automobil imao teži karambol, zaobiđite ga, bez obzira na kvalitetu popravka. Takav automobil je uvijek nesigurniji i podložan je koroziji. Svakako bacite oko i na podvozje automobila, a postoje li tu kakva oštećenja, možda je bolje da odustanete od kupnje.

Pohabana papučica gasa ukazuje na velik broj prijeđenih kilometara

3. Registracija, vlasništvo i servisi

Iz prometne dozvole može se saznati kupujete li automobil od vlasnika vozila, ali ne i koji je to vlasnik automobila po redu. Prije su u prometnoj dozvoli bili upisani po redu svi vlasnici vozila, ali to više nije slučaj. Stoga, ako osoba koja vam prodaje automobil tvrdi da je prvi vlasnik, tražite od njega neki dokaz za to. Primjerice, servisnu knjižicu ili eventualno račun za kupnju novog automobila. Ako vam je nešto sumnjivo vezano za vlasništvo, pouzdane podatke možete provjeriti jedino u policiji.

4. U kakvom su stanju gume?

Nije najjeftiniji auto uvijek najisplativiji. Felge i gume su skupe. Treba provjeriti ima li automobil dodatan set guma (npr. ljetni i zimski set, s felgama ili bez njih) i ako nema ili su istrošene, dobro izračunati koliko bi nabava dodatno koštala i pridodati cijeni automobila koji kupujete. Treba provjeriti i jesu li gume i felge u skladu s modelom automobila (provjeriti na prometnoj dozvoli) jer ako to nije tako, to može stvoriti problem pri registraciji.

5. Ima li tragova popravka od sudara ?

Teško je učiniti da auto koji je sudjelovao u sudaru izgleda kao novi. Ako se boja na određenom mjestu ne poklapa po sjaju i teksturi s bojom na ostatku auta ili ako uočite različite boje na automobilu, sigurno se radi o nekom karambolu. Je li auto popravljan možete provjeriti vrlo lako ako sa sobom ponesete običan magnet koji svi imamo na hladnjaku. Naime, na mjestima gdje je kit, magnet neće loviti. Pri tom uzmite u obzir da danas mnogi automobili imaju plastične branike i blatobrane, na koje se magnet ne hvata.

Je li auto bio karamboliran vidi se i po razmaku na spojevima

6. Kakvo je stanje ovjesa?

Snažno pritisnite svaku stranu automobila, jednu za drugom. Kad otpustite svoju težinu, automobil ne bi smio odskočiti više od dva puta. Ako se to dogodi, amortizeri zahtijevaju obnovu. Okrenite volan na jednu, zatim na drugu stranu. Zveckanje i klopot mogu biti znakom istrošenosti upravljačkih spojeva, što može zahtijevati zamjenu dijelova upravljačkog sustava. Ovjes i podvozje automobila izloženi su naprezanjima i udarcima tijekom vožnje. Spone, ramena i amortizeri samo su neki od dijelova koji najviše trpe kod prelaska preko rupe ili rubnjaka. Uz to, većina današnjih vozila sadrži mnogobrojne elektromehaničke sklopove i elektronske upravljačke uređaje, čiji kvarovi mogu uzrokovati iznimno visoke troškove. Dobro je prije kupovine napraviti probnu vožnju po neravnom terenu ili makadamu.

7. Stanje motora, akumulatora…

Tijekom vožnje svi su sklopovi u automobilu u određenoj mjeri izloženi mehaničkim naprezanjima i trošenju. Jedan od najboljih primjera je sam motor, unutar kojeg dolazi do habanja pokretnih komponenti pri svakom pokretanju motora. Poslušajte rad motora. Trebao bi raditi mirno i glatko, bez dodatnih zvukova i tako se i ponašati tijekom vožnje. Poskakivanje i gušenje znakovi su problema s radom motora. Kad upalite auto, nije dobro da se u auspuhu vidi sivi, crni ili plavi dim. Akumulatori kojima se koristimo u osobnim automobilima potrošni su dijelovi automobila i obično ih treba zamijeniti nakon od 5 do 7 godina, ovisno o vožnji.

Pohabanost sjedala odmah se vidi, kaže Anja Kušar

Piše: Snježana Zorković
Foto: Zlatko Vrzan

Ostavi komentar