2016. nije bila nimalo loša godina za auto industriju

Ilustracija

Većina auto zastupnika završila je 2016. godinu bolje nego 2015. Istovremeno, porast prodaje novih automobila u Hrvatskoj je u plusu za oko 23,5 posto, a na vrhu liste je Volkswagen.

U Hrvatskoj je prošle godine prodano 44.106 novih automobila, pokazuju podaci Promocije plus. Samo godinu dana ranije prodano je bilo 35.715 vozila. Iako se na prvi pogled radi o povećanju prodaju i buđenju hrvatskog tržišta automobila, kad se malo dublje uđe ispod površine dolazimo do podatka kako je samo trećina ključeva novih automobila završila u džepovima privatnih kupaca. Glavninu kupaca i dalje čine poslovni subjekti, rent-a-car tvrtke i izvoz automobila u druge zemlje, nakon što su u Hrvatskoj bili registrirani na jedan dan.

Tržište na kojem rezidencijalni, privatni kupci ne čine barem 60% prodaje smatra se nezdravim. Naime, auto industrija ne prodaje samo nove automobile nego i izrađuje rezervne dijelove, servisira automobile, a sudeći prema udjelima jasno je kako posla u sljedećim godinama neće biti baš toliko puno koliko se čini na prvi pogled.

32 tvrtke uspješnije u 2016.

Najbolji mjesec u 2016. je bio lipanj (prodano je 6244 vozilo), najlošiji kolovoz s 2365 novih vozila, a mjesečni prosjek je bio 3675,5 vozila.

Prodaja automobila u 2016. godini
Kretanje prodaje po mjesecima u 2016. godini te usporedba s 2015. godinom po modelima

 

Prodaja u posljednjem mjesecu 2016. na vrh je iznjedrila dva Volkswagena – Polo i Golf, tražen je bio i Hyundai Tucson te Suzuki Vitara koja je uz Škodu Octaviju ušla u top pet modela.

 

Od 37 tvrtki koje se nalaze na prodajnim listama, njih šest je imalo slabije rezultate nego godinu ranije (uspoređujemo samo brojke prodanih novih automobila, ne i prihode) – Honda, Kia, Land Rover, Mitsubishi, Subaru, Tesla.

Volkswagen je najprodavaniji u 2016. godini
Volkswagen je u nekoliko posljednjih godina vladar tržišta novih automobila u Hrvatskoj

Volkswagen je već nekoliko godina marka broj jedan, slijedi Opel koji je nekada također bio broj jedan, dok se na trećem mjestu nalazi Renault. Volkswagen i Renault drže najbolja mjesta što se tiče prodaje po modelima – najprodavaniji model u 2016. bio je Golf, a slijedi ga Clio.

Suzuki i Hyundai iznenađenje godine

Veliki rast prodaje u odnosu na godinu prije ostvarili su modeli Suzuki Vitara (s 566 na 1520), Hyundai i30 (sa 186 na 680), Hyundai Tucson (s 349 na 748). Podbacili su Volkswagen Passat (s 1213 na 1156), Kia Cee’d (s 857 na 808) i Dacia Sandero (965 na 741). Na listama uz tekst možete pronaći detaljne brojke.

Najprodavaniji modeli automobila u prosincu 2016. godine
Najprodavaniji modeli novih automobila u prosincu 2016.

Što se tiče podjele prema, na domaćem tržištu uobičajenom pogledu od kud dolaze automobili, Nijemci i s njima povezane tvrtke drže 8 od 20 mjesta. Za njima slijede Francuzi i Japanci po 4 mjesta, Korejci dva, a Talijani samo jedno. Na listi njemačkih premium brandova prvi je Audi, slijedi BMW dok Mercedes drži treće mjesto.

Što se tiče skup(lj)ih brandova, Infiniti je bio najpopularniji s 49 prodanih primjeraka, Porsche 45 (godinu prije 41). No, prodano  je čak 29 novih Jaguara (u 2015. ih je prodano samo 8), Lexusa 13, tri Tesle naspram pet u godini ranije, te samo jedan Maserati (četiri su bila prodana u 2015.).

Dizeli se najviše traže

Interesantna je raspodjela prema vrsti pogonskog goriva – dizelski motori drže udio od 57,4%, benzinski 40,7%, a ostatak se odnosi na 0,1% električnih automobila (48 komada), na hibride s udjelom od 0,8% (332 vozila) te na LPG s udjelom od 1% odnosno 455 vozila. Najviše električnih vozila prodao je Volkswagen – 32 komada, slijede BMW i Nissan s po četiri vozila te Mitsubishi s tri dok nije specificirano koji modeli čine ostalih pet prodanih električnih vozila.

I u 2016. godini najviše su se tražili dizeli
Prodaja novih vozila prema vrsti pogonskog goriva

U hibridnom dijelu Toyota je očekivano vodeća s 286 vozila. BMW, Mercedes, Volvo, Alfa Romeo i Land Rover su u više od 96% kupnji s dizelskim motorom. S druge strane među benzincima, osim Smarta koji dolazi samo s benzinskim motorom, nema proizvođača koji se mogu pohvaliti s udjelom višim od 87% (Suzuki).

Gledajući po regijama odnosno županijama, Grad Zagreb drži najveći udio od 35,78%, slijedi Požeško-slavonska županija s udjelom od 9,05%. S druge strane na dnu ljestvice su Virovitičko-podravska (0,39% udjela) i Ličko-senjska županija s 0,35 posto.

Međimurska županija smjestila se na vrlo visoko osmo mjesto po prodaji novih automobila, iako spada među najmanje županije.

Međimurje je 2016. godine bilo u vrhu prodanih novih automobila
Međimurska županija smjestila se u gornju polovicu liste prodaje novih automobila po regijama

Prosjek starosti automobila u Hrvatskoj je 12,5 godina

Od 1. siječnja u Hrvatskoj su na snagu stupili novi način obračuna trošarina i posebnog poreza na motorna vozila što je kod većine automobila donijelo poskupljenje tako da će biti zanimljivo pratiti prodaju novih automobila u tekućoj godini, nakon što se u posljednjih nekoliko godina tržište počelo buditi.

Velika konkurencija novim automobilima svakako su rabljeni koji su u Hrvatsku u prošloj godini uvezeni za oko petinu više, čime se hrvatski vozni park dodatno „postario“ na oko 12,5 godina – prosjek unesenih rabljenih vozila u Hrvatsku je bio oko 8,5 godina. U najboljoj godini po prodaji novih automobila u hrvatskoj povijesti, u 2008. vozni park je bio ipak mlađi – nešto ispod 10 godina.

S nestrpljenjem iščekujemo izvještaj o prodaji novih automobila za siječanj nakon što su mnogi u prosincu odlučili iskoristiti niže cijene i trošarine te kupiti novi ili rabljeni automobil.

Ostavi komentar