Važna i nevažna vijest

Kod nas je gotovo pa neprimjetno prošla vijest da je država Nikaragva prekinula diplomatske odnose s Tajvanom i priklonila se Kini. SAD je pak oštro reagirao i osudio taj potez predsjednika Nikaragve Daniela Ortege. Više građana postavilo je pitanje medijima: Zašto nas gnjavite s tako bezveznim vijestima daleko od nas uza sve drugo?

Ipak, vijest o raskidu Nikaragve s Tajvanom nije obična vijest kakvih su mediji puni.

Pravi razlog raskida veza s Tajvanom je zapravo strateške i gospodarske prirode. Još 2014. godine Nikaragva je s tvrtkom Hong Kong Nicaragua Canal Development Investment Company (HKND Group) sklopila ugovor o gradnji najvećeg kanala na svijetu koji nosi naziv Nicaragua Grand Canal, koji povezuje dva oceana, isto kao i Panamski kanal. Taj je kanal u gradnji dugačak oko 270 kilometara, a imao bi dvije velike luke, aerodrom i željezničku prugu, dok mu se cijena penje na oko 50 milijardi dolara. Zanimljivo je da ga je planirao još Napoleon III. u 19. stoljeću, no Amerika je tada odlučila graditi Panamski kanal jer je bio jeftiniji. Ulaganja su bila ogromna, no i dobit je ogromna. Konkretno, Sueski kanal skratio je plovidbu morem za oko 10.000 kilometara, a Panamski kanal za oko 15.000 kilometara, jer brodovi ne moraju preko Rta dobre nade. Cijena prolaska kroz Panamski kanal je paprena, jedan veliki brod s kontejnerima plaća prolaz kanalom oko 370.000 dolara, a dnevno ih se može prevesti od petnaest do trideset, ako su manji.

Tek sad postaje jasno što se dogodilo. Nikaragva se priklonila Kini jer kanal gradi tvrtka iz Hong Konga, koja je dobila koncesiju na pedeset godina, uz mogućnost produžetka na još pedeset godina. Siromašna Nikaragva pak sama ne može izgraditi kanal jer bi joj za to trebala tri bruto-društvena proizvoda. Tako značajan strateški potez ne može se pak dogoditi bez kineskih vlasti iako je tvrtka o kojoj je riječ privatna. No privatno i javno u Kini su nešto drugačiji nego u Europi.

Postavlja se pitanje zašto se raskid dogodio upravo sad? Razlog je vrlo vjerojatno odluka o završetku kanala ili nastavku gradnje, što su Kinezi uvjetovali odmakom od Tajvana. Ne samo to, vjerojatno je u Kini ocijenjeno da je sad pravo vrijeme za gradnju Nikaragvanskog kanala jer kriza s covidom polako ide kraju i svjetska trgovina će za koju godinu doživjeti novu renesansu i novi bum. Prema nekim vijestima, već je najavljeno da bi prolaz kroz taj kanal bio jeftiniji za oko 30 posto, pa je jasno zašto se Amerika oštro protivi. Za siromašnu Nikaragvu kanal je pak pitanje nade i bogatstva, ali i važnosti zemlje za svijet, pa i naše moreplovce.

Ostavi komentar

Povezani članci

Ostanimo povezani

49,208FanoviLajkaj
608SljedbeniciSlijedi
0PretplatniciPretplatiti

NAJNOVIJE