Uspjeh u životu i ocjene iz škole ne voze paralelnim kolosijekom

Polako se približavamo njemačkim standardima u obrazovanju. Tehnička škola Čakovec je zahvaljujući ravnatelju Draženu Blažeki probila ”zvučni zid” u tom pravcu i izgradila most prema potrebama poslodavaca. Tražili su obrazovanje kompetentnih učenika i on se u suradnji poduzetnicima i svojim kolegama zaista posvetio tom cilju. Ulaganje od 56 milijuna kuna od čega u opremu preko 22 milijuna kuna u laboratorije radi veće kompetentnosti učenika, dostojno je impresivne poslovne investicije. Blažeka je podigao ljestvicu po kojoj će se mjeriti kvaliteta škola. Po opremi i na realnim potrebama utemeljenom znanju. Ne znači stvaranje tehničkih fahidiota, nego ljudi koji će razumjeti i znati kako tehnologije utječu na prirodni i socijalni okoliš i društvo. Vrijednost primjera iz Tehničke škole je što će edukaciju za rad na novoj laboratorijskoj opremi proći i 124 nastavnika. Moraju usvojiti nova znanja da bi mogli poučavati učenike.

Često govorimo o plaćama i dostojanstvu učitelja i profesora, a premalo o tome koliko su oni kompetentni da budu nosioci društvenog i gospodarskog razvoja. Kako odgajaju ljude za budućnost? Svi čelni ljudi u institucijama, firmama i politici nekada su bili nečiji učenici ili studenti. Što su ih u školama koje su završili učili? Poslušnosti ili kritičkom razmišljanju? Istraživanju i propitkivanju ili se više cijenilo točno ponavljanje onoga što je učiteljica željela čuti?

U skorijoj budućnosti trebali bi se mijenjati kriteriji za upis u prosvjetna zanimanja. Da nit vodilja za upis ne bude: jer učitelji i profesori imaju najduže praznike; blizina fakulteta; ili jer sam tamo “upao”. U najrazvijenijim društvima imaju visoke kriterije o tome tko može poučavati djecu i mlade i to plaćaju. Time osiguravaju respekt prema toj važnoj profesiji. Ali se od njih i traže rezultati, da društvu isporuče kompetentne kadrove i stručnjake. Opravdaju uloženo u sustav. Naprotiv, stvarnost je kod nas previše puta dokazala da uspjeh u životu i ocjene iz škole ne voze paralelnim kolosijekom.

Ostavi komentar