Reći: Dosta je!

Borba protiv neistinitih vijesti na internetu postala je ovih dana glavna vijest u medijima, a uplela se i politika. Čini se da su neistinite ili zlonamjerne vijesti dozlogrdile svima pa se postavlja pitanje kako se boriti protiv te najezde.

Povjerenje u internet pada, pa mreža sve više služi za zabavu onima kojima je samo do zabave. Mrežu napuštaju oni kojima se ne da igrati s bedastoćama.

Može li se uopće borba protiv neistinitih vijesti donijeti neki rezultat?  To je dvojbeno pitanje. Politički, može se uspostaviti sustav kojim će se brzo reagirati na očite provokacije i neistine, no samo do točke zagušenja. Ako je takvih neistinitih vijesti naprosto previše, tko će ih sve demantirati. U mreži će nastati još veći šum, jednostavno, tko će to sve pročitati? To je prva dilema borbe protiv zlonamjernih vijesti.

Druga dilema tiče se mnogo opasnije i sofisticiranije prijevare koja može utjecati na mnogo toga.

Unazad nekoliko godina svi smo mi postali takozvani klijenti velikih internet mreža i svatko od nas već negdje ima zapisan svoj algoritam ili više njih.  Neko računalo tamo negdje, koje je već gotovo robot zna svaki naš korak na mreži i naše preferencije. Ako mu se naredi to isto računalo može svakom svojem klijentu pojedinačno  slati programirane sadržaje koji se tiču samo njega. Tako na primjer, nekome tko naginje u desno, računalo može po naredbi izabrati najgoreg desničara i prikazati ga kao najbolji izbor. Isto tako na ljevici.

Drugim riječima, došlo se dotle da se pomoću algoritma može „prilagoditi“ način mišljenja svakom čovjeku posebno, a prema njegovim preferencijama koje se mogu pogurati koliko je potrebno.

Stoga i nije nimalo čudno da se Amerikanci i Rusi međusobno optužuju za izborne prijevare. Očito su skriveni algoritmi za pojedince već debelo na djelu.

Kako to spriječiti nije do kraja otkriveno. Ovdje nije riječ o vidljivoj propagandi ili nečem sličnom, pa da se to može zabraniti, već o sadržaju kojeg svaki dobiva ponaosob. Tako na primjer, svaki dan dobivate nesnosne i loše informacije o favoritu za kojeg se odlučujete, pa ćete na kraju razmisliti.

Sve je započelo tako naivno. Kada bi prodavači vidjeli nekog da kupuje robu, potrudili su se ponuditi još više. Sad od tog viška itekako boli glava.

Nema sumnje, velike korporacije i oni koji djeluju u njihovo ime postali su sami sebi dovoljni i hoće svu vlast. Jesmo li spremni na to i imamo li snage reći dosta je?

Ostavi komentar