Rad nedjeljom trgovina: Slijedi li zabrana ili barem kvalitetno reguliranje?

Domaći za, strani uglavnom protiv, kratak je sažetak po tko zna koje po redu inicijative u Hrvatskoj da trgovine ne rade nedjeljom. Najava križevačkog KTC-a kako će njihovi radnici od početka iduće godine na taj dan ostajati doma s obitelji ponovno je, naime, uzburkala duhove, s obzirom na to da ni kod trgovaca koji su se donedavno protivili neradnoj nedjelji nema tko raditi. Kao da počinje rat, iselili su se i radnici i njihove obitelji, kazao nam je svojedobno član uprave Pivac grupe Neno Pivac, a da je situacija sve gora, potvrđuju i prekjučerašnji signali s konferencije sindikata i poslodavaca u trgovini, donosi Večernji.hr.

Martin Evačić, predsjednik HUP-ove udruge trgovine, kaže nam kako članice nemaju jedinstven stav, no on kao predsjednik uprave NTL-a dijeli mišljenje domaćih trgovačkih lanaca Tommyja, Ultre, KTC-a, Konzuma, malih trgovaca… da je potrebno uvesti neradnu nedjelju, odnosno regulirati rad nedjeljom.

– Ljudi nas napuštaju baš zbog toga što moraju raditi nedjeljom. Jedno od prvih pitanja na razgovoru za posao je hoće li raditi nedjeljom – kaže Evačić.

– Nitko nije za potpunu zabranu. Mislim da je dovoljno ostaviti 10 radnih nedjelja u godini po izboru svakog trgovca, a da ostale budu neradne. Fama je da nam turizam priječi da to uvedemo. U Austriji iza 14 sati u subotu ništa ne radi, nedjeljom baš ništa, a turistički su pet puta jači od nas. A mi smo veći pape i od pape – objašnjava, ističući kako država pažljivo treba razmisliti o varijanti koju Ustavni sud neće moći rušiti. Jedna od njih je i ta da se ozakoni da se nedjelja radniku plati 500% pa da se vidi kojem bi se trgovcu taj rad isplatio.

Dragan Munjiza, glavni izvršni direktor Lonije, slaže se da država treba regulirati rad nedjeljom kako je to u Sloveniji (viša cijena rada) ili Austriji (ograničeni broj nedjelja koje mogu biti radne). Loniji, kaže, odgovara i ograničenje rada nedjeljom po izboru, ali i totalna liberalizacije rada nedjeljom. No samo ako je u pitanju jednakopravnost svih subjekata u maloprodaji hrane.

– Gdje ima volje, ima i načina, pa ako konzultiramo (prepišemo) zakon iz Slovenije ili Austrije, nema šanse da zakon padne na bilo kojoj instanci. Trgovački lanci koji su u kapitalno stranom vlasništvu posluju i u tim zemljama i nemaju nikakvih problema, a posebice u svojim matičnim zemljama – Müller, dm, Eurospin, Spar, Kaufland, Lidl, BIPA, Bauhaus, TEDI, svi oni potječu iz zemalja gdje postoji nekakvo ograničenje rada nedjeljom, a Mercator koji je pridruženi član većinom ruske Fortenova grupe ostvaruje dobre rezultate u Sloveniji, nekoliko koplja bolje nego Konzum u RH – objašnjava Munjiza. Nedjeljni promet u Loniji je 10-11% ukupnog tjednog prometa – i kada nitko ne bi radio nedjeljom (osim eventualno benzinskih postaja s organičenim asortimanom hrane) taj promet bi se disperzirao na ponedjeljke, subote većinom i petke bez dugoročnog gubitka ukupnog prometa. Ali tek nakon što se promijene navike kupovanja, za što je potrebno oko godinu dana, istaknuo je Munjiza.

Lidl Hrvatska načelno nije protiv ukidanja rada nedjeljom. Međutim, oni smatraju da je
nužan preduvjet donošenje odgovarajućih propisa od strane nadležnih tijela koji će predvidjeti jednake uvjete za sve trgovine te tako osigurati pošteno tržišno natjecanje.

Da su trgovci o (ne)radnoj nedjelji podijeljeni, potvrđuju i iz HGK. Tomislava Ravlić, direktorica Sektora trgovine HGK, objašnjava kako trgovcima koji to žele, neradnu nedjelju omogućuje već i bazni Zakon o trgovini. No problem je što se mnogi, unatoč sve evidentnijem odljevu radnika, boje da bi potrošači u tom slučaju mogli puniti blagajne zemalja u okruženju, piše Večernji.hr.

Ostavi komentar