Povijesni kalendar: puštena u promet najkraća uspinjača na svijetu

uspinjaca
Zagrebačka uspinjača, Foto (1) lijevo: Autor Roberta F., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19984048, Foto (2) desno: Autor Suradnik13 - Vlastito djelo postavljača, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2539191

Zagrebačka “stara dama”, simbol Zagreba koji spaja zagrebački Gornji i Donji grad, najkraća je uspinjača na svijetu čija vožnja traje samo 64 sekunde.

Najkraća žičana željeznica na svijetu namijenjena javnom prometu, duga je 66 metara, a spaja donju stanicu u Tomićevoj ulici (koja izlazi na Ilicu) te gornju koja se nalazi na Strossmayerovom šetalištu podno kule Lotrščak.

Službeno je puštena u pogon na današnji dan 1890. godine te vozi još i danas u sustavu Zagrebačkog električnog tramvaja.

Još 1888. godine, osječki građevinski poduzetnik D.W. Klein je primijetio visoku frekventnost pješačkog prometa pod stubama Tomićeve ulice koja vodi na Gornji grad. Klein je zaključio kako upravo tom bregovitom ulicom prolazi najviše ljudi prema Gornjem gradu te mu je pala ideja uspinjače po uzoru na Budimpeštu, Zürich i druge europske gradove.

Podnio je molbu Gradskom poglavarstvu za građevinsku dozvolu. Iako mnogi Zagrepčani nisu bili oduševljeni takvom idejom, on je dozvolu dobio dva dana kasnije. Tijekom planiranja i gradnje postojali su brojni problemi, a puštena je u pogon na današnji dan bez posebne svečanosti, no uz nazočnost velikog broja građana. Naime, radilo se o uspinjači na parni pogon s dvoja kola na izmjenični pogon, a sa strojarnicom na gornjoj postaji.

Prve putničke kabine su bile drvene, imale su 28 mjesta te su bile razdijeljene u tri dijela. Čeoni dijelovi kabina s pogledom na Ilicu i Grič bili su kao prvi razred, dok je sredina zbog lošijeg vidika predstavljala takozvani drugi razred.

Zbog čestih kvarova na pogonskom dijelu, kada su putnici katkad morali izaći da je poguraju, Zagrepčani su je od milja prozvali ‘zapinjačom’.

Godine 1934. stari parni pogon je zamijenjen električnim jer je “stara dama” tada bila najstarija izvorna uspinjača na svijetu, a pružala je sve manje sigurnosti. Veliki dio uspinjače je dotrajao te zahtijevao detaljnu rekonstrukciju koja je završena 1973. godine. Od tada pa do danas uspinjača prolazi redoviti godišnji remont.

Uspinjača savladava visinsku razliku od 30,5 metara, a do danas je ostala simbolom i jednom od najposjećenijih turističkih lokacija u Zagrebu.

 

Izvor: Wikipedia

Ostavi komentar