Piloti, stjuardese i aviomehaničari Croatia Airlinesa u štrajku 8. kolovoza

Croatia Airlines Vatreni avion
Ilustracija, Foto: Croatia Airlines

Piloti, stjuardese i aviomehaničari Croatia Airlinesa najavili su početak štrajka za sutra, 8. kolovoza, u šest ujutro. Formalni razlog za štrajk su propali kolektivni pregovori.

Kolektivni ugovor u CA istekao je prije više od 20 mjeseci, a uprava i sindikati nisu se uspjeli dogovoriti o novom. Uprava tvrdi da bi sindikalni zahtjevi značili dodatni trošak za kompaniju od 53 milijuna kuna godišnje.

No CA gotovo dvije godine nema ni predsjednika uprave. I to je u biti pravi razlog za štrajk u toj kompaniji koju, otkako je istekao četverogodišnji mandat Krešimiru Kučku u rujnu 2016., vode privremeni direktori.

Tri natječaja

Prvo je to bio Kučko, kojem je u tri navrata povjeren mandat od šest mjeseci da vodi kompaniju do izbora nove uprave putem javnog natječaja. No on je lani u listopadu podnio ostavku pa je Vlada, odnosno Nadzorni odbor CA na to mjesto privremeno imenovao Jasmina Bajića, kojem je ovo sad drugi privremeni šestomjesečni mandat na čelu kompanije. U međuvremenu su provedena tri natječaja za novog predsjednika i članove uprave CA. Prvi je bio poništen jer u Vladi nisu bili zadovoljni prijavljenim kandidatima.

A među njima su bili Kučko, bivši direktor Zračne luke Zagreb Boško Matković i tadašnji direktor kontrolinga u CA Bajić.

Na novi natječaj javili su se isti kandidati pa je i taj poništen uz objašnjenje da je CA u međuvremenu prebačen na listu strateških državnih tvrtki pa je procedura odabira predsjednika uprave drugačija. Novi, treći natječaj objavljen je u veljači ove godine, no odluka o odabiru predsjednika uprave još uvijek nije donesena. Uz Matkovića i Bajića na tom trećem natječaju stigle su i kandidature Zdravka Delića te Ranka Ilića. Delić je bivši direktor Zrakoplovno-tehničkog centra, dok je Ilić trenutačno direktor Zračne luke Zagreb. Ilić je pak slovio kao glavni kandidat na tom natječaju. Pri tome se u zrakoplovnim krugovima kao glavni kadrovik u CA navodi Ivan Mišetić koji je do 2010. vodio tu kompaniju punih 13 godina.

Pilotima i većini ostalih zaposlenika CA Mišetić nije ostao u dobrom sjećanju jer je kompanija pod njegovim vodstvom nagomilala milijunske gubitke. No njegova kći Tena Mišetić bliska je suradnica premijera Andreja Plenkovića. Bila je njegova asistentica dok je on bio eurozastupnik, a sad je zamjenica predstojnika Ureda predsjednika Vlade. Imenovanje Bajića za privremenog direktora tako se pripisuje upravo Mišetićevu utjecaju, a Ilić slovi kao njegov izbor za trajnije rješenje na čelnom mjestu CA. Tome ide u prilog i to što je Ilić lani imenovan, nakon javnog natječaja, za direktora ZL Zagreb, a onda se nakon nekoliko mjeseci javio i na treći natječaj za šefa CA. On je inače bivši član kabinskog osoblja CA, u međuvremenu se školovao pa je bio i direktor kabinskih operacija, a jedno vrijeme radio je i u Oman Airu.

Ucjene i pritisci

No plan o Ilićevu prelasku u CA propao je zbog Zakona o sprečavanju sukoba interesa koji određuje da državni dužnosnici, a direktor ZL Zagreb spada u tu kategoriju, ne mogu biti članovi uprave druge tvrtke 12 mjeseci nakon prestanka dužnosti. Piloti, stjuardese i aviomehaničari okupljeni u sindikat Organizacija radnika Croatia Airlinesa (ORCA) smatraju pak da je najbolji izbor za novog šefa CA Boško Matković. Na Ilića i Bajića gledaju kao na Mišetićeve ljude koji neće donijeti nikakve promjene u tvrtku. Delić im pak spada u kategoriju nedoraslih toj funkciji. No Matković teško da može proći s obzirom na to da nije po volji Mišetiću.

Početkom srpnja predstavnici ORCA-e sastali su se s Plenkovićem i nakon toga odgodili već najavljeni štrajk. Tvrde da im je Plenković obećao da će imenovati novu upravu, što je bio njihov zahtjev kako bi mogli pokrenuti kolektivne pregovore. No Vlada je otišla na godišnji odmor, a nova uprava nije imenovana. Sindikati sad tvrde da ih je premijer izigrao pa su najavili štrajk za sutra. No upućeni pak tvrde da im Plenković ništa nije obećao te da nije htio pristati na njihove ucjene i pritiske.

Ostavi komentar