Uvođenjem broja 112 dobivena je jedinstvena “ulazna točka” za traženje pomoći

Dan europskog broja 112 obilježava se 11. veljače. Predstavnici Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća Europe su 11. veljače 2009. godine potpisali tripartitnu deklaraciju kojom je ustanovljen 11. veljače kao Dan europskog broja 112. Deklaracijom se pozivaju zemlje članice EU da medijski promiču ovaj jedinstveni broj i sve aktivnosti kojima se obilježava ovaj dan kako bi što više građana Europske unije bilo upoznato s namjenom broja 112, izvijestili su iz Županijskog centra 112.

-U državama Europske unije broj 112 koristi se temeljem Odluke Vijeća Europskih zajednica o ustanovljenju jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112 od 29. srpnja 1991. godine. Jedinstveni broj 112 zajednički je svim državama članicama Europske unije i služi za besplatno pozivanje hitnih službi, a uveden je kako bi putnici u Europi mogli birati samo jedan broj umjesto da moraju pamtiti različite brojeve žurnih službi za svaku zemlju.

Republika Hrvatska u operativnu funkciju broj 112 je stavila prije četrnaest godina, 11. veljače 2005. godine te je time uspostavljen jedinstveni sustav kojemu je osnovna zadaća prijem svih hitnih poziva na broj 112, neovisno o teritorijalnoj i strukovnoj nadležnosti hitnih službi.

Županijski centri 112 zaprimaju pozive upućene na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 neprekidno (365/24/7) i djeluju kao jedinstveni operativno komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija.

Uvođenjem broja 112 dobivena je jedinstvena “ulazna točka” za traženje pomoći pa svaki građanin ili turist može brzo zatražiti pomoć, ne razmišljajući pritom koga mora pozivati i tko mu sve i kako treba pomoći. Operater po zaprimanju poziva žurno spaja u konferencijsku vezu najpotrebniju žurnu službu, te po potrebi obavještava strukovno i teritorijalno i druge nadležne hitne i inspekcijske službe koje trebaju pružiti pomoć ili poduzeti potrebne zaštitne mjere.

S 31. prosincem 2018. godine ukinuta je Državna uprava za zaštitu i spašavanje kao državna upravna organizacija u čijoj nadležnosti je bila uspostava i organizacija rada broja 112 u Republici Hrvatskoj. Od 1. siječnja 2019. godine Sustav 112 sastavni je dio Ministarstva unutarnjih poslova. Novi organizacijski i funkcionalni ustroj broja 112 u sklopu Ministarstva unutarnjih poslova svakako će omogućiti daljnju kvalitetnu afirmaciju ovog žurnog broja u brzoj i učinkovitoj koordinaciji i razmjeni informacija te naročito u konotaciji zajedničkog nazivnika brojeva 112 i 192.

Kada zvati 112

Broj 112, koji se treba nazvati u svim hitnim situacijama kada su ugroženi ljudski životi, imovina i okoliš, nudi nekoliko prednosti:

  • Broj 112 građanima i turistima je dostupan 24 sata dnevno, a pozivi su besplatni sa svih javnih telefonskim govornica, mobilnih ili fiksnih telefonskih priključaka te se može zatražiti pomoć bilo koje hitne službe
  • pozivatelj ne mora poznavati telefonske brojeve hitnih službi te njihove teritorijalne i strukovne nadležnosti, što je posebno značajno za turiste ili pozivatelje u stresnim okolnostima
  • štedi se vrijeme jer samo jedan poziv praktički paralelno alarmira nekoliko hitnih službi, odnosno operater nakon dojave alarmira sve hitne službe potrebne u konkretnom slučaju
  • hitne službe rasterećene su od zlonamjernih, nenamjenskih ili višestrukim opetovanih poziva, kada različiti pozivatelji dojavljuju isti hitni slučaj, budući operateri u centrima 112 „filtriraju“ ove vrste poziva
  • Poziv na 112 može se ostvariti i kad je mobitel zaključan
  • Poziv na 112 može se ostvariti i kad nema signala (na mobitelu piše “SAMO HITNI POZIVI”)
  • broj koji poziva 112 uvijek je vidljiv iako se prekrije
  • zlouporaba pozivanja na 112 se sankcionira (privremeno isključenje do raskidanja pretplatničkog odnosa)  Sustav 112 temeljem utvrđenih standardnih operativnih postupaka, protokola ili sporazuma omogućava lociranje pozivatelja u hitnoj situaciji, hitni prijevoz zrakom ozlijeđenog ili organa za transplantaciju, što je u nekim situacijama od iznimnog značenja.

Hitni slučaj može se dojaviti i na engleskom, njemačkom, talijanskom, mađarskom, slovačkom i češkom jeziku, a može se dobiti:

  • hitna medicinska pomoć
  • pomoć vatrogasaca
  • pomoć policije
  • pomoć gorske službe spašavanja
  • pomoć drugih hitnih službi, komunalnih ili inspekcijskih službi te udruga građana koje su svojom djelatnošću vezane za zaštitu i spašavanje života, imovine ili okoliša

U 2018. godini bilo je ukupno 23 885 poziva (65,43 na dan), od toga namjenskih 8 542 (23,4 na dan), a  nenamjenskih 15 328 i 17 zlonamjernih. Pozivatelji su u 75,76% poziva koristili mobilnu, a u 24,23% fiksnu telefonsku mrežu. Poziva na stranom jeziku bilo je 18,  72,2% na engleskom jeziku. Nenamjerni i zlonamjerni pozivi odnosili su se na slučajno uključivanje, pozivi djece iz govornice, fiksni telefoni i mobiteli i traženje operatera jer mobitel ne radi, informacije…

 

Ostavi komentar

Povezani članci

Ostanimo povezani

49,208FanoviLajkaj
608SljedbeniciSlijedi
0PretplatniciPretplatiti

NAJNOVIJE