Saznali smo: Hoće li zaista od početka 2018. godine pojeftiniti autoškole?

Što donosi deregulacija tržišta kada je u pitanju osposobljavanje za stjecanje vozačke dozvole?

Danas na cijenu od 5.695 kuna (što uključuje sada propisanih 35 sati vožnje) treba pridodati liječničku potvrdu, ispit iz propisa, prvu pomoć i ispit vožnje, pa je ukupna cijena, prođete li sve od “prve” – 7.200 kuna. Vlasnici međimurskih autoškola kažu da je teško očekivati da će se taj iznos znatno smanjiti

Daniel Hinšt, voditelj Centra unutarnjeg tržišta pri Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta, koji je radio na Akcijskom planu za administrativno rasterećenje gospodarstva, objavio je nedavno na svom Facebooku informaciju kako je napokon provedena deregulacija tržišta autoškola, sukladno Direktivi o uslugama Europske unije.

Zakon je usvojen 27. listopada, a donosi brojne novosti u radu autoškola, koje bi prema istome trebale dovesti i do pada cijene za polaznike autoškole. Koje su sve novosti stupile na snagu:

  1. Autoškole mogu od 2018. samostalno određivati cijenu. Do sada je državna regulacija minimalne cijene odgovarala mnogim postojećim tržišnim igračima, ali na štetu potrošača.
  2. Ukinuta je zaštićena mreža autoškola kroz koju je država ograničavala dozvoljeni broj autoškola po svakoj županiji, ovisno o broju kandidata. Time je nadvladano još jedno teritorijalno i brojčano ograničenje, koje je sadržavalo i zabranjeno ispitivanje ekonomske „opravdanosti“. Takav Economic needs test i Numerus clausus bio je protivan temeljnim tržišne konkurencije u EU. Do sada je državna regulacija zatvorene mreže odgovarala mnogim postojećim tržišnim igračima, ali na štetu potrošača i potencijalnih novih igrača (premda bi ispunjavali uvjete). Time je uvedena sloboda poslovnog nastana za autoškole. Potreban broj autoškola i moguće cijene će konačno određivati tržište.
  3. Omogućena je sloboda ugovaranja rada u autoškoli na puno ili nepuno radno vrijeme, kako bi se rad prilagodio tržišnim potrebama.
  4. Nova vozila će tek nakon dvije godine morati obaviti tehnički pregled.
  5. Vozila se mogu registrirati pri stanici za tehnički pregled.
  6. Ukinut je namet registracijski list (koji je koštao 34,50 kune).
  7. Uz obveznu tehničku ispravnost vozila, podignuta je granica dopuštene starosti vozila B kategorije sa 7 na 10 godina te s 12 na 15 godina autobuse u autoškolama. Time je smanjena učestalost kod obveze nabave novih vozila, pa će pogotovo manje autoškole doživjeti određeno rasterećenje, objasnio je Hinšt.

 

Što kažu međimurski vlasnici autoškola?

Pitali smo vlasnike nekih međimurskih autoškola hoće li zaista doći do pojeftinjenja. Naime, danas na cijenu od 5.695 kuna (što uključuje sada propisanih 35 sati vožnje) treba pridodati liječničku potvrdu, ispit iz propisa, prvu pomoć i ispit vožnje, pa je ukupna cijena, prođete li sve od “prve” – 7.200 kuna.

No, u stvarnosti je rijetko da se sve prođe glatko, pa je cijena znatno viša, jer jedan popravni ispit vožnje s dodatnim satima stoji za B kategoriju od 840 kuna pa na više. Tome pridonose i sve zahtjevniji ispiti, pa tako sada ispit vožnje traje minimalno 40 minuta, što donosi nerijetko cijenu koja se kreće oko 10.000 kn za konačno stjecanje vozačke dozvole B kategorije.

Stoga ako autoškola bude u startu jeftinija od sadašnjih osnovnih 5.600 kuna, ostaje za vidjeti hoće li to značiti za nove vozače i krajnje nižu cijenu koja sada može dosegnuti gotovo dupli iznos.

Josip Topolko, vlasnik Autoškole Topolko iz Šenkovca, član je i savjeta za sigurnost cestovnog prometa u Međimurskoj županiji i predsjednik udruženja autoškola Međimurske županije: – Od 2004. godine nakon uvođenja novog sistema došlo se do dobrih rezultata, jer se radi kvalitetno u svim međimurskim autoškolama. Po broju stanovnika imamo najmanji broj poginulih mladih osoba do 24-te godine. Vjerujem da pojeftinjenje cijena bude išlo na uštrb kandidata i da će se tako ponovo urušiti dobar sustav koji smo izgradili, a samim time i smanjiti sigurnost na cestama, što, nažalost, može opet povećati broj poginulih osoba.

Predrag Nenadović, vlasnik autoškole Majana iz Čakovca: – Ta cijena je minimalna i ne može se smanjivati, već se može samo povećati s obzirom na nove izazove: cijene goriva, uvjeti na vozilima, te obuka samih kandidata koja je sve složenija. Ispiti su sve zahtjevniji, a kalkulira se da će se oni još postrožiti, pa sam mišljenja da smanjene cijena, a povećanje kvalitete vozača baš i ne idu zajedno.

Stanko Hadela, vlasnik Autoškole Hadela iz Šenkovca, kratko je kazao da ne vidi da se s obzirom na troškove cijena može smanjiti.

Ružica Sabol iz Autoškole Prilok iz Preloga mišljenja je da bi smanjenje cijena bilo realno očekivati kada bi država rasteretila autoškole nekih nameta.

– Doći će do toga da se kvaliteta smanjuje na uštrb kandidata – npr. kupovat će se starija vozila i ukinuti niz malih “prešutnih” pogodnosti koje sada učenici većine autoškola koriste, ali i na uštrb djelatnika u procesu osposobljavanja kandidata za vozače, jer već i sada kvalitetan kadar odlazi iz autoškola – poručila je za kraj. (S. Zorković)

 

Ostavi komentar

Povezani članci

Ostanimo povezani

49,208FanoviLajkaj
608SljedbeniciSlijedi
0PretplatniciPretplatiti

NAJNOVIJE