4 C
Čakovec
Petak, 19 travnja, 2024

Autori obrada traže od KUD-ova da se plaća naknada, Kočila bio pomirljiv

U organizaciji Hrvatskog društva skladatelja i Hrvatskog sabora kulture u Zagrebu je 21. veljače održan skup „Tradicijska glazba – pravna regulativa i naplata autorskih naknada“ potaknut nedavnim medijskim i javnim istupima vezanim za ZAMP i naplatu autorskih naknada za priopćavanje tradicijske glazbe.

Događanje je okupilo brojne obrađivače tradicijske glazbe, ali i profesionalce iz područja etnomuzikologije i folkloristike, voditelje KUD-ova te predstavnike udruženja koja rade na očuvanju kulturne baštine i tradicije.

Povod skupu bili su medijski napisi tijekom 2016. i tema „zašto ZAMP KUD-ovima naplaćuje izvođenje tradicijske glazbe?“, a ta i ostala pitanja dobila su svoje odgovore na jučerašnjem skupu. Ponovljeno je: HDS ZAMP ne naplaćuje KUD-ovima izvođenje izvorne tradicijske glazbe.

Izvedba tradicijskih djela koja su pak autorski obrađena naplaćuje se sukladno novom sporazumu s Hrvatskim saborom kulture. Prikupljene naknade HDS ZAMP prosljeđuje aranžerima i koreografima spomenutih djela.

Nakon uvodnog pozdrava glavnog tajnika Hrvatskog društva skladatelja Antuna Tomislava Šabana, doc.dr.sc. Romana Matanovac Vučković s Pravnog fakulteta u Zagrebu održala je predavanje u kojem je, između ostalog, istaknula da su sukladno svjetskoj i europskoj pravnoj praksi obrade tradicijskih djela u izvornom obliku javno dobro dok su istovremeno autorske prerade i obrade tradicijskih djela zaštićene autorskim pravom kao samostalna autorska djela.

Glavni direktor HDS ZAMP-a, Nenad Marčec, u svojoj prezentaciji pojasnio je ulogu ZAMP-a kao posrednika između KUD-ova i organizatora tradicijskih događanja te obrađivača, aranžera i koreografa tradicijske glazbe koja se izvodi na tim događanjima.

– Od 2009., KUD-ovima se za izvođenje djela u izvornom obliku ne naplaćuje naknada! Umjesto uplate naknade HDS ZAMP-u, KUD isti iznos zadržava za svoje potrebe, pa se i tako djeluje na poticanje očuvanja narodne baštine, u skladu sa Zakonom – istaknuo je Marčec dodavši kako su brojni profesionalni i amaterski obrađivači, aranžeri i koreografi čuvari kulturne baštine i hrvatske glazbene tradicije te, kao i svi, zaslužuju autorsku naknadu za svoj rad i za svako javno priopćavanje i izvođenje djela koje su obradili.

Dražen Jelavić, tajnik Hrvatskog sabora kulture, predstavio je odredbe novog ugovora između HSK-a i HDS ZAMP-a, potpisanog u prosincu 2016. godine kojim se značajno poboljšao i učvrstio odnos između članica HSK i i HDS ZAMP-a. Novosti koje su uvedene ukratko obuhvaćaju olakšavanje administrativnih obveza, uvođenje najniže stope naknade od 150 kn za jedan nastup amaterskog ansambla u vlastitoj organizaciji i brojne druge pogodnosti o kojima više možete saznati OVDJE.

Promjene ugovora posebno je pozdravio Predrag Kočila, predsjednik KUD-a Mihovljan, izjavivši da su ovaj skup i predstavljene promjene hvalevrijedni te da se autorsko pravo mora poštivati. I dalje je, upozorio je, veliki problem održavati aktivnosti KUD-ova te zainteresirati ljude za tradicijska događanja.

Nakon izlaganja uslijedila je dinamična diskusija koja se dotaknula brojnih problema KUD-ova na terenu, ali i pozicije obrađivača tradicijskih djela među kojima je dobar dio entuzijasta za koje je autorska naknada jedini prihod koji ostvaruju od prilagodbe izvornih djela.

Primjere iz osobne prakse dao je Gordan Vrankovečki, umjetnički voditelj FA Zagreb Markovac, predstavivši izvorne koreografije koje su ga inspirirale pri stvaranju vlastitih autorskih djela, koreografija koje potpisuje kao voditelj KUD-a.

Brojni okupljeni koreografi i aranžeri tradicijske glazbe istakli su da razlog njihova obrađivanja tradicijskih skladbi nije novac nego ljubav prema baštini no i da misle kako se njihov trud i rad treba priznati, a ne sve jednostavno proglasiti izvornim – jer je, danas, 2017. godine, granicu između izvornih napjeva i autorskih prilagodbi i obrada teško utvrditi.

– Netko treba obraditi „Mamica su štrukle pekli“ za scenu i to tad prestaje biti izvorna pjesma i postaje autorsko djelo čijeg autora treba vrednovati – istaknuo je Ivan Potočnik, obrađivač narodne glazbe.

Njegova kolegica Senka Jurina, ujedno i voditeljica Ansambla Zabok, istaknula je kako zakon definira autorstvo, a autora se mora plaćati: „Zakon se mora poštivati, a definirana naknada je apsolutno prihvatljiva. Problem je u lošoj financijskoj situaciji mnogih KUD-ova koji novac trebaju tražiti u drugim institucijama, od Ministarstva kulture nadalje. Sredstva koja se dobiju trebaju se svakako utrošiti i na plaćanje autorske naknade!“

Nakon svega izrečenog, mogu se izdvojiti dva važna zaključka ovog iznimno uspješnog skupa:
– HDS ZAMP-a će u suradnji s Hrvatskim saborom kulture nastaviti raditi na unapređivanju sustava ostvarivanja autorskih prava vezanog za KUD-ove i druge amaterske ansamble
– Obrađivači, aranžeri i koreografi tradicijske glazbe čuvari su kulturne baštine i tradicije te, uz priznanje i zahvalnost, zaslužuju i autorsku naknadu za svoj rad.

Ugodna i konstruktivna atmosfera sa skupa prenijela se kasnije i na neformalno druženje sudionika u dvorani HDS-a, uz tradicionalne zagorske štrukle.

Izvor i foto: HDS ZAMP

Ostavi komentar

Povezani članci

Ostanimo povezani

49,208FanoviLajkaj
608SljedbeniciSlijedi
0PretplatniciPretplatiti

NAJNOVIJE