15 C
Čakovec
Četvrtak, 28 ožujka, 2024

Subliminalne poruke: Što nam sve podvaljuju?

Subliminalne poruke bile su na početku 20. stoljeća stvar nepoznanice. Primjena ovih poruka započela je u Prvom svjetskom ratu, a svoj su rascvat doživjele  sredinom 50-tih godina 20. stoljeća nakon Vicariyevog „Invisible comercial“ eksperimenta. Danas su one neizostavan dio propagande koja ih koristi radi pospješivanja što veće prodaje raznih proizvoda i usluga. Poruke ovakvog tipa vrlo su atraktivne u filmskoj i glazbenoj industriji, a ne zaobilaze ni sam politički vrh.

O čemu je zapravo riječ?

Riječ subliminalno nastala je spajanjem dvije latinske riječi sub (ispod) i limen (prag). U rječnicima je ova riječ definirana sintagmom ispod praga svijesti. Sukladno tome, subliminalna poruka je ona koja se ne može svjesno opaziti jer je svjesni realni um ne percipira. Percipiranje subliminalnih poruka događa se u nesvjesnom dijelu našeg uma utječući pri tom na naše stavove, ponašanja i prosudbe. Subliminalne poruke mogu biti riječi, slike ili tonovi koje se ubacuju u već postojeće vizualne ili audio zapise.

Subliminalne poruke u dječjim crtićima

Veliki Walt Disney je samo jedan od konglomerata koji su koristili subliminalne poruke u svojim crtićima. Bili su optuženi za širenje pornografije, spiritizma i sotonizma. U priloženim slikama možete pogledati kako to izgleda.


Proučavajući ovaj fenomen zaprepašćuje činjenica koliko subliminalnih poruka postoji u dječjim crtićima. Najčešće koriste riječ kao što je sex, oskudno odjevene žene i ostale stvari koje asociraju na seksualne aktivnosti. Pri tome su u obzir su uzeli onu izreku: „ Kupite ih dok su mladi!“ Mala djeca kojima je mozak još u razvoju najbolje upijaju poruke svoje okoline.

Subliminalne poruke u političkim kampanjama

Sublimalne poruke kao sredstva manipulacije primjenjivale su i političke elite za stjecanje moći. Najkontroverznija priča potječe iz 2000. godine kad je Bushova kampanja povodom predsjedničkih izbora koristila subliminalne poruke za formiranje negativnog dojma o Bushovom protukandidatu Alu Goreu. Sublimalne poruke u predizbornom spotu uočio je jedan bistrooki gledatelj. Kad je najavljivač govorio o Goreovom planu na ekranu se pojavila riječ „ ŠTAKORI“. Gledatelj je brzo kontaktirao novinare koji su napali Bushovu kampanju, a napadnuti su tvrdili da nitko nije umetnuo takav sadržaj u spot, već da je to bila čista slučajnost.

 

Što kažu stručnjaci?

U istraživanjima provedenim u kontroliranim laboratorijskim uvjetima nije potvrđen utjecaj subliminalnih poruka na ponašanje ljudi u svakodnevnom životu. One mogu djelovati suptilno na preferencije ljudi, ali stvarni dokazi o djelovanju subliminalnih poruka na ljude još uvijek nisu potvrđeni.

Zaključno tome dolazimo do paradoksa: zašto najveći svjetski brendovi i tvrtke koriste tolike količine novca u objavljivanje subliminalnih poruka ako one nemaju stvarnog utjecaja na ljude? Odgovor je vrlo jednostavan: čak i ako ne djeluju, ljudi misle da djeluju.

 

Ostavi komentar

Povezani članci

Ostanimo povezani

43,705FanoviLajkaj
608SljedbeniciSlijedi
0PretplatniciPretplatiti

NAJNOVIJE