Prijevare s uvoznim automobilima češće su nego što mislite!

auto mehaničar
Ilustracija

Sastavljanje jednog vozila iz dva razbijena, N1 vozilo postaje osobno ugradnjom stražnjih sjedala, leasingu nije vraćeno vozilo, skidanje kilometara, uvoz iz Italije u Njemačku te zatim u Hrvatsku samo su neke od prijevara na koje nasjedaju domaći kupci.

U uvodu smo naveli samo dio manipulacija koje se izvode s automobilima od kojih neki, nažalost, završe i na hrvatskom tržištu. Pravilo je: ništa se ne baca.

Sigurno ste već čuli da je prijatelj vašeg prijatelja, nakon detaljnog pregleda vozila, ustanovio da je njegov automobil sastavljen iz dva dijela. Koliko god netko bio spretan u prikrivanju, na kraju se ipak otkrije, ali je već i kasno. Razbijeni automobili ne samo da se popravljaju, nego i spajaju s drugim dijelom koji nije razbijen. Mi smo osobno u posljednje vrijeme od prijatelja čuli za dva takva automobila, a vlasnici su to otkrili tek nakon što su imali manji sudar te kada je limar krenuo popravljati vozilo.

Formula je vrlo jednostavna: automobil koji je imao sudar u prednjem dijelu spaja se s drugim koji ima ispravan prednji dio (stražnji dio je udaren). Vožnja ovakvog automobila vrlo je opasna – u slučaju nešto jačeg sudara ovakvo će se vozilo doslovce raspasti na dva dijela, a istovremeno ne čuva ni putnike u vozilu jer nema čvrstoću, kao ni zonu gužvanja u slučaju sudara. Brže će doći do korozije lima, neće biti stabilan u vožnji, vjerojatno će “vući” na jednu ili čak obje strane, pa će vam se i gume brže trošiti, cijelo podvozje će trpjeti nepravilnu vožnju, a imat ćete i veću potrošnju goriva.

Stoga u vozilu koje namjeravate kupiti uvijek se provozajte i na stražnjim sjedalima kako biste možda otkrili puhanje vjetra kroz prozore koji ne dihtaju, a ni ne mogu dihtati jer je možda automobil sastavljen iz dva dijela.

Savjet: kada kupujete automobil, obavezno odvezite vozilo u ovlašteni servis, te nemojte ići kupovati vozilo s prijateljem “koji se dobro kuži” ili čak ni s mehaničarem jer on baš ne zna puno o limu kao limar. A u ovlaštenom servisu vozilo će vam pregledati i limar i automehaničar za nekoliko stotina kuna.

Iz biznisa u privatne ruke

Na Zapadu se kupuju polovna N1 vozila koja, kao i u Hrvatskoj, ne podliježu plaćanjima posebnih poreza nego su kupci (pravne osobe) oslobođeni plaćanja PPMV-a (posebnog poreza na motorna vozila). Prema pravilu, takva vozila nemaju drugi red sjedala nego je taj dio kabine fizički odvojen pregradom ili nekom drugom vrste prepreke. Prekupci odu u stranu zemlju, kupe takav automobil dostupan najčešće samo s troja vrata i zatim iz razbijenih vozila (sjetite se da se ništa ne baca) ugrade u N1 vozilo stražnja sjedala, sigurnosne pojaseve, tepihe i policu ispod stražnjega vjetrobranskog stakla.

Ok, pitate se pa u čemu je problem. Nije stvar ugradnje spomenutih sjedala tepiha i pojaseva, što je ionako već predviđeno u takvoj karoseriji pa nema nikakvih bušenja jer se proizvođačima ne isplati razvijati dva vozila – osobno i N1. Radi se o tome da je takvo vozilo prešlo jako puno kilometara u vrlo kratkom vremenu pa je mogućnost da nakon tri godine ima više od 300.000 kilometara. Istovremeno, takvo se vozilo koristi za prijevoz većih i teških predmeta pa je znatno stradao i ovjes, nije stvar samo prijeđenih kilometara. A na kilometar-satu je prikazano 60.000 kilometara. Vi ćete vozilo povoljno nabaviti, ispod cijene, promišljajući kako automobil vjerojatno ima oko 100.000 kilometara, što vam se ne čini baš previše.

Ovrha na vozilu

Postoji mogućnost da je vozilo koje kupujete pod nekim teretom ovrhe. Ili će uskoro postati, iako u trenutku kupnje nije ovršeno. Zatim je izvezeno iz zemlje prije nego je započela ovrha, ali vlasnik zna da to slijedi. Vi ćete uredno platiti vlasniku vozilo, odvesti se preko granice i u Hrvatskoj normalno registrirati vozilo. I kroz godinu-dvije, kada recimo krenete na skijanje u Italiju, na granici vas zaustave jer je sigurnosni sustav ustanovio da se radi o vozilu koje je u prekršaju, zbog one prethodno spomenute ovrhe. Oduzet će vam vozilo, a vi se kasnije možete suditi s vlasnikom oko povrata novca. Sve će to biti vrlo teško, trebat ćete odvjetnike u stranoj zemlji u kojoj ne znate ni njihov jezik. Vrlo skupo, na kraju. A pitanje je i hoćete li se uspjeti izboriti za svoj novac jer je vlasnik možda već u zatvoru. S ovrhom se trebate paziti i kod domaćih kupaca jer informacije nisu baš odmah dostupne kada kupujete vozilo, nego se kasnije pojavi takav podatak.

Skidanje kilometara zakonski je dopušteno, ali…

Skidanje kilometara danas je uobičajena operacija koju možete nekomu platiti ili čak i sami obaviti kod kuće. Što je najbolje, hrvatski zakoni uopće vam ne brane da to napravite jer sve dok to radite s automobilom u vašem vlasništvu niste u prekršaju. Problem nastaje ako kupcu kojemu prodate vozilo sa skinutim kilometrima to prešutite i tako ga dovedete u zabludu. Znamo da u stanici za tehnički pregled možete provjeriti prethodne kilometraže, čak i ovlašteni servisi imaju svoju evidenciju unatrag desetak godina otkad mnogi od njih vode servisnu evidenciju koja se čak razmjenjuje na razini cijele Europske unije.

Problem je što vlasnik vozila može svaki put prije odlaska na servis umanjiti kilometre te uobičajene provjere u stanici za tehnički pregled, koje takvu potvrdu izdaju za 20-ak kuna, baš i nemaju smisla jer je netko već davno počeo misliti na prodaju svojeg vozila, jednog dana, na kojem ne želi previše izgubiti. Čak će vas gledati u oči i uvjeravati kako je vozilo vrlo malo prelazilo kilometara godišnje, a prethodno je promijenio ručicu mjenjača, kolo upravljača i obnovio papučice gasa, kočnice i spojke.

Talijanski Nijemac

U Njemačkoj su strašno visoke kazne za one koji se usude varati na prijeđenim kilometrima, i to tamo zaista rijetko tko radi. Ako je vozilo kupljeno u Njemačkoj i tamo voženo te ima urednu servisnu evidenciju, onda najčešće možete biti sigurni da je sve u redu s kilometražom, ako sami kupujete vozilo. Problem nastaje ako je vozilo u Njemačku uvezeno iz Italije u kojoj do prije praktički nekoliko godina nije postojala evidencija prijeđenih kilometara pri svakom odlasku u ovlašteni servis, tako da je takvim vozilima vrlo teško ući u trag prošlosti. Iz Italije se vozila uvoze u Njemačku, sa skinutim kilometrima, a zatim se prodaju kao vozila iz Njemačke. I time se često puta u Njemačkoj, Belgiji i još nekim zemljama s povoljnijim cijenama vozila često puta bave “istočnjaci” koji mogu izgubiti samo mogućnost ponovnog odlaska u te strane zemlje.

Domicilno stanovništvo time se neće baviti upravo zbog prethodno spomenutih velikih kazni, pa čak i kazni zatvorom. Dakle, ako ciljate na vozila s njemačkog tržišta, onda kupujte samo vozilo koje u Njemačkoj od prvog dana prodaje ima urednu servisnu knjižicu. I povjerenje u prijeđene kilometre na instrumentima u vozilu.

Naravno, kod domaćih prekupaca takvo povjerenje sigurno nećete imati jer njihova prilika za zaradu nisu automobili koji su prešli malo kilometara. Upravo obrnuto, traže samo vozila s velikim brojem prijeđenih kilometara koja se prodaju po daleko nižim cijenama te se na takvim vozilima može “obrnuti veća lova”. Čak se kupuje odjednom deset ili dvadeset vozila, na neviđeno, ali s velikim popustima. I zatim kreće biznis u Hrvatskoj u kojoj je radna snaga višestruko jeftinija od one na Zapadu.

Taksi-kameleon

Taksi-vozila, najčešće Mercedesova E-klasa godišta od 2009. nadalje, u visokom se postotku koriste u Zapadnim zemljama, a naročito u Njemačkoj za taksiranje. Takva vozila u dvije godine prijeđu čak 300.000, pa i do 400.000 kilometara, jer su non-stop u pogonu, 24 sata dnevno, a vozači se izmjenjuju. Vlasniku taksi službe cilj je da vozilo u što kraćem roku napravi što više kilometara. I takva su vozila uvijek u krem-boji, imaju kožu, pa ih i po tome možete prepoznati. I ni po čemu drugome jer se obavezno lakiraju u neku drugu boju kako ne bi bilo uočljivo da se radi o taksi-vozilu. Ali, ako krenete “njuškati” po karoseriji, po spojevima, raznim gumama, onda ćete sigurno pronaći tragove farbanja, odnosno neke dijelove karoserije koji nisu prefarbani. Samo trebate širom otvoriti oči i tražiti neobična mjesta. Dakle, nemate što tražiti na vanjskim vratima jer ona su savršeno prefarbana, ali skinuti sve one gume na vozilu nije baš jednostavno i lako, pa se one samo zaštićuju, ali boja će se ipak negdje moći prepoznati.

“Sitna greška”

Ima li vozilo koje potencijalno želite kupiti neku grešku na ekranu kod instrumenata, a ona se “sigurno može skinuti” za stotinjak eura, ali se vlasniku nije dalo baviti time, to je znak da je riječ o težoj grešci koja se ne može ukloniti sve dok se vozilo ne popravi. A popravak možda košta i nekoliko tisuća eura. Još je veći problem što takvi napisani problemi imaju mali broj riječi obavezno na nekom stranom jeziku koji ne razumijete pa je na prvi pogled moguće da vas prodavatelj uvjeri kako se radi samo o grešci koja se može poništiti ne samo u servisu, nego i kod neovlaštenog servisera iz garaže u susjedstvu.

Nabrojali smo samo neke od primjera kako se varaju domaći kupci od strane prekupaca, iako sigurno ima i poštenih uvoznika koji pošteno već desetljećima posluju.

Pogledajte na koji način skladište uvezene automobile – ako su podloge uređene i vozila zaštićena, onda je to znak da i vrijede, ali ako su parkirana u nekom dvorištu, uz obrt, a ne pravi salon, imate razlog za sumnju. I probajte otkriti kakav je prodavač tip vozača, je li radio prometne prekršaje – ukoliko za vozilo koje ste kupili nisu plaćene sve prometne kazne, nećete ga moći registrirati na svoje ime. Prethodno ćete ga moći kupiti, platiti, prepisati na sebe, ali registrirati nećete. Prethodno ste posjetili policiju i javnog bilježnika, ali oni, nažalost, nemaju pristup bazi registriranih neplatiša kazni iako bi trebali imati. Nije lako kupiti automobil, zar ne? Nadamo se da vas ipak nismo previše uplašili, a uz naše savjete smanjit ćete mogućnost kupnje problematičnog vozila.

 

Ostavi komentar